Carat visade hur verkligheten för en marknadschef kunde se ut för tio år sedan. Det handlade mycket om olika varianter på dagspress, tv och utomhusreklam. ”Idag är alla medier utbytbara. Det är en mycket komplexare bild. Mediainvesteringarna ökar dessutom med tio procent per år.”, säger Stina Honkamaa, vd på mediebyrån Carat.

Förra året kom det 153 nya magasin i Sverige, på dagspressidan kom det 50 nya tidningar och det finns 40 svenska tv-kanaler. ”Det handlar om en mediechock. Det har aldrig startats så många nya medier med den här hastigheten förut”, säger Stina Honkamaa.

Den viktigaste förutsättningen för att lyckas med marknadsföring är konsumentinsikt enligt Carat. Mediekonsumtionen hos människor har varit lika stor under en längre tid, men nu konsumerar man flera medier samtidigt. Det kallas för Frazzing.

”MTV-generationen idag är 30-plussare. Konsumenterna är vana vid snabba klipp och högt tempo, även längre upp i åldrarna”, säger Peter Cederholm från Carat.

Aktivering, storytelling och guidning är tre ledord som Carat använder. Det handlar om att aktivera målgruppen genom de nya medierna, berätta om erbjudandet och till slut någon som håller konsumenten i handen och guidar till köpbeslutet.

Peter Cederholm beskrev även hur det går att använda virtuella världar och digitala spel för både kampanjer och produkttester. ”Det är ganska dyrt att tillverka 200 par skor för att testa i målgruppen jämfört med att analysera hur populära skorna blir i en pixlad variant i Second Life”.

”Människor vill bli guidade. Bloggutvecklingen är ett tydligt exempel på det. Man vill ha tips och rekommendationer från andra människor”, säger Stina Honkamaa.