”Det händer inget på den svenska webben. Företagen missar tåget.” Så låter det ibland när webben 2.0 och de sociala medierna kommer på tal. Det finns ett korn av sanning i suckarna. Även om upp till vart tionde företag i Telias Trendspaning säger sig ha, eller vilja starta, företagsblogg så är nytänkandet på webben inte särskilt iögonfallande. Framför allt inte hos de riktigt stora företagen och organisationerna.

Men titta innanför brandväggarna. Intranäten har blivit den plats där utvecklingen sker. Där möts medarbetarnas behov, affärsnytta och den sociala webben.

Poddradio används för att stödja kompetensutveckling och internt varumärkesarbete. Wikis har blivit ett verktyg för samarbeten. Intranätbloggarna dök upp redan innan kvällstidningarna kastade sig i de offentliga bloggarnas famn.

Utvecklingen är lika logisk som den är osynlig. ”Samarbete” är förmodligen det mål för intranätet som flest ansvariga haft dåligt samvete över. Nu kan de erbjuda enkla och öppna vägar. Verktyg för vardagen.

Delning och samarbete blir verkligt intressant när vi ser att detta händer samtidigt som kraven på att visa resultat växer. Intranät är betydligt större investeringar än externa webbplatser. Ledningen vill se resultat: ökad produktivitet, effektivare rutiner eller högre motivation.

Så den sociala webben växer inte bara fram. Den växer fram i en miljö där den ska leverera. En miljö där jobbet inte längre är gjort för att ”informationen är utlagd”. Visst testar många fortfarande. Men det finns också de som sett och kan visa värdet.

Vi är med andra ord med på tåget även om vi är inlåsta i separata kupéer. Och vi kan lära oss av varandras intranät utan att avslöja affärshemligheter.

Det skulle, vågar jag drista mig till att säga, ge svensk ekonomi en skjuts framåt. Nyfikenheten, kreativiteten och affärssinnet finns där ute, gömt bakom opersonliga flashfilmer på externa webbfasader.


Fredrik Wackå är webbrådgivare och driver W PR & Information i Malmö. Läs mer om honom på www.wpr.se.