– Jag tycker att man ska ägna tid åt att skaffa sig grundkompetens inom sökmotoroptimering. Då kan man göra bättre upphandlingar med konsulterna och snabbt ställa frågor till SEO-företagens säljare, säger Nikke Lindqvist som är en flitig SEO-debattör och bloggprofil.

Han menar att det kan räcka med några timmars pluggande för att få en ytlig kompetens som minskar risken att bli lurad eller missnöjd avsevärt.

– Man kan till exempel besöka något av de forum om ämnet som finns eller läsa Urban Lindstedts bok om sökmotoroptimering, tipsar han.

Ett annat självklart knep för att hitta rätt är att läsa på om de optimeringsföretag man överväger att börja jobba med.

– Googla och leta efter omdömen om företaget. Det kan vara svårt att hitta information om små konsulter, men då får man istället satsa på att prata med dem för att avgöra om de bara är ute efter att tjäna pengar.

Något Nikke Lindqvist tycker att man bör se upp särskilt med är företag som säljer färdiga paket.

– Jag tycker att man ska dra öronen åt sig om ett företag till exempel erbjuder ett paket med tio sökord för 17 000 kronor om året, utan att ens titta på sajten.

Det är också ganska lätt att kolla upp hur företaget självt jobbar med sina länkar för att få ett hum om vilka metoder det kommer använda.

– Man kan använda Yahoos Site Explorer som registrerar alla inkommande länkar. Har optimeringsföretagets sajt inkommande länkar från länkfarmar är det ju troligt att det kommer att användas på din sajt också, säger Nikke Lindqvist.

Skulle man känna att konsulten inte gjort vad den lovat är det första man bör göra att prata med företaget.

– Förutsatt att man inte hamnat hos en av de riktiga skojarna tror jag att man kan räkna med att företaget lägger ner mer kraft och skärper sig om man klagar, säger Nikke Lindqvist.

– I annat fall kan man ju gå till de forum där det här debatteras hela tiden.

Strider metoderna mot Googles riktlinjer kan man också anmäla detta till Google Spam Report, eller de andra sökmotorernas motsvarande tjänster.