Varje år testar Internetworld webbhotell och bland annat i det senaste testet har vi påpekat att flera aktörer i branschen far med oseriösa metoder genom att ha avtal som förlängs automatiskt och dessutom har så lång uppsägningstid att det redan är för sent när kunden väl får fakturan.

Enligt Jonathan Sulo, som nyligen hoppade av från Loopia för att bli marknadschef hos Aleborg Solutions, bryter flera av de svenska webbhotellen medvetet mot lagen. Förutom eländiga villkor med automatisk förlängning avtalar flera av hotellen även bort den lagstadgade ångerrätten och enligt Jonathan Sulo bryter flera aktörer även mot gällande lagstiftning för marknadsföring.

– Vi har tröttnat på all skit i vår bransch. Tusentals konsumenter har missletts och misshandlats bara för att webbhotellen tjänar grova pengar på att bryta mot svensk lagstiftning, säger Jonathan Sulo i ett pressmeddelande.

Aleborg har tidigare när Internetworld granskat webbhotellen undgått kritik för sina avtalsvillkor. Ändå är utspelet en del av en nysatsning som gjorts sedan Jonathan Sulo kom till företaget. Förutom en programförklaring för konsumenternas bästa har Aleborg lanserat blogg och lagt till ”2.0” i slutet på namnet.

Enligt Jonathan Sulo beror satsningen på att konsumenterna är den snabbast växande gruppen på internet och Aleborg har därför valt att satsa på den gruppen. Samtidigt med utspelet om oegentligheter i branschen passar man därför på att sänka priset på se-domäner till 100 kronor inklusive moms.

Jonathan Sulo lovar även fler utspel för konsumenternas bästa. Under hela maj planerar man att släppa ”en konsumentvänlig nyhet varje vecka”.