Många bedömare har fäst stor vikt vid Yahoos nya annonssystem Panama. Sakta men säkert har Yahoo de senaste åren blivit frånsprungna av huvudkonkurrenten Google, men Panama är systemet som ska vända på den utvecklingen. Och nu är det alltså dags för Europapremiär.
– I USA har antalet klick ökat rejält samtidigt som varje klick har blivit billigare för annonsörerna, säger Yahoo Search Marketings nordiske marknadschef Stefan Waldeck. Trots att priset sjunkit per klick steg omsättningen första kvartalet med Panama med 10 procent.
Anledningen till att priset sjunker är att Yahoo i och med Panama följer efter Google och börjar väga in andra aspekter än priset när man sorterar sökordsannonserna. Tidigare hamnade högstbjudande annonsör högst upp oavsett hur relevant annonsen var.
Med Panama på plats väger Yahoo även in hur användarna klickar och populära annonser som får många klick prioriteras då högre även om annonsören faktiskt betalar mindre.
Hur kommer det sig att ni gör denna ändring först nu?
– Overture, som vi hette innan Yahoo köpte upp oss, uppfann ju den här annonsmodellen 1998 och Yahoo har prioriterat annan utveckling sedan dess. Det gamla systemet var dessutom svårt att utveckla utan att stänga ner det, där är det nya systemet mycket bättre. I framtiden kan vi utveckla systemet hur vi vill utan att ta det ur drift, säger Stefan Waldeck.
Enligt Stefan Waldeck finns det även en rad andra intressanta nyheter för svenska annonsörer.
– En viktig fördel är att man nu kan ladda ner sina annonser från Google som ett Excel-ark och sedan ladda upp dem hos oss. Det gör att man bara behöver utföra arbetet en gång. Dessutom kan man numera begränsa sin annonsering så att den bara är aktiv i vissa geografiska områden eller vid vissa tidpunkter vilket kan vara relevant för många mindre annonsörer.
Kan man utmana Google?
– Det är klart att man kan. Framför allt i Asien är vi starkare än Google på flera marknader så visst går det att utmana Google – även om det inte är lätt.
När är ni större än Google?
– Ring tillbaks om fem år så ska du får se på grejer … haha … Nej, men kolla på vår mobiltjänst. Det är vi absolut ledande redan idag och det kommer att få stor betydelse i framtiden.
Snabb annonsaktivering
Företagens annonser läggs upp inom 30 minuter, mot tidigare ett par dagar.
Annonstestning
Företagen kan prova upp till 20 olika versioner av samma annons för att se vilken som ger flest klick.
Kvalitetsindex
Visar hur en annonsörs annons fungerar i förhållande till konkurrenternas annonser för samma sökord.
Svensk kontohantering
Annonssystemet har numera ett svenskt gränssnitt.
Optimering av kampanjmål
Annonsörer kan hitta det billigaste sättet att skaffa nya kunder genom att ange detaljerade kampanjmål och följa upp dem.
Geografisk avgränsning
Möjlighet att visa annonser nationellt eller begränsa annonsvisningen till vissa regioner.
Prognos för andel klick
Annonsörerna kan få en uppskattning på vilket bud han eller hon måste lägga för att få visst antal klick på sin annons.