Vilka är de viktigaste trenderna i fråga om användbarhet idag?

– Allt kring webb 2.0 och de sociala nätverken som alla verkar vara besatta av just nu. När det handlar om användbarhet, så börjar sajterna bli mycket bättre. Folk gör färre förskräckliga misstag på webben och man behöver inte konstruera allt själv från scratch, eftersom allt redan finns tillgängligt där ute.

På tal om webb 2.0, hur påverkar användargenererat innehåll beslut kring design och användbarhet? Vilket är det rätta sättet att införliva sådana funktioner i sin design?
– Användargenererat innehåll har blivit en av de saker som alla just nu känner sig tvingade att lägga in i sina sajter. Man kan föreställa sig samtalen i styrelserummen där cheferna säger: ”vi måste få in sociala nätverk på vår sajt”. Eftersom det har fungerat så bra för en del, så vill alla ha det, vilket inte är en bra anledning. Man vill inte drabbas av inställningen att ”vi måste ha det, oavsett om det verkar vettigt för vårt företag eller inte”.

– Jag tror inte att de viktigaste frågorna gäller användbarhet utan handlar mer om taktiska eller strategiska beslut, exempelvis om sociala nätverk kommer att vara en fördel eller en nackdel för sajten.

– Frågor kring användbarhet och design är inte lika viktiga som frågor om det kommer att bli en tillgång för företaget och om man är villig att lägga ner resurser på att ta hand om det. Det är väldigt arbetskrävande.

Video har blivit alltmer populärt under det senaste året, hur påverkar det beslut om design?

– I åratal har samma reaktion uppstått när folk ska öppna en sida med video, det vill säga: ”det verkar intressant men jag kommer inte att använda det eftersom det aldrig fungerar för mig”.

– Den allmänna uppfattningen har varit att videon antingen inte går att starta, är plågsamt långsam att ladda upp eller kräver ett plugin-program som användaren inte har. You Tube ändrade allt det, eftersom det faktiskt fungerar. De spelar upp videon direkt, det är vare sig hackigt eller startar och stannar hela tiden, och det har fått folk att ändra uppfattning. Det beror inte på att alla plötsligt insåg att de ville ägna tid åt att titta på korta videosnuttar, utan det var precis som med Amazon. De lyckades så bra eftersom det fungerade. Samma sak gäller Google. Så den som vill lägga in video i sin sajt bör göra det lika bra som YouTube eller inte göra det alls.

Är företagen bra på att göra sina sajter användarvänliga idag?

– De gör i alla fall ett mycket bättre jobb idag än för fem år sedan. Men man kan fortfarande gå till nästan vilken sajt som helst och utan ansträngning hitta ett eller två stora problem. Men det är vad design handlar om, det kommer alltid att finnas problem.

– När man besöker en sajt är det ganska lätt att hitta användbarhetsproblem. De är vare sig dolda eller komplicerade och kommer inte heller som någon överraskning. Problemen fanns med i designen eller smög sig in där under arbetets gång. Det är därför jag alltid flaggar för att företagen ska göra användartester. Om man gör det ökar man chansen att eliminera alla allvarliga problem med sajten.

Vilka är de vanligaste och mest efterhängsna problem du brukar stöta på?

– Ett problem jag tjatar om en hel del är att de flesta är alldeles för försynta när det gäller att tala om vad som finns på sajten. När man öppnar en sajt och tittar på startsidan, ska man direkt kunna se vem som publicerat den, vad den är till för och vilket innehåll som finns på sajten. Innehavaren måste identifiera sig. En underrubrik eller någon form av identifiering i sidhuvudet, som visas på alla sidor, är bra att ha.

– Företagen antar att alla vet vilka de är och att de inte behöver berätta det igen. Om den information man vill ha inte får plats i sidhuvudet på varje sida, så är det bra att ha en liten text högt upp på startsidan, där innehållsförteckningen börjar. Folk säger att de inte behöver ha det på startsidan eftersom besökare idag kommer till sajten via Google-sökningar och inte via startsidan. Men sanningen är att när folk kommer till en sida via Google, så brukar nästa steg vara att ta fram sajtens startsida för att få reda på vad det är för sajt.

Bör man sätta upp specifika mål för vilka vinster man kommer att göra på investeringen (ROI) när man gör om designen på sin sajt för att få den mer användarvänlig?

– Jag tror att det kan bli svårt eftersom det tenderar att vara svårt att beräkna. Visst bör de som lägger fram förslaget har specificerade mål för vad de vill åstadkomma och de bör också ha någon form av övertygande argument för att det ska resultera i något som gör det värt investeringen. Men det är inte svårt att åstadkomma. När en sajt varit igång ett par år brukar alla ha en ganska god uppfattning om vad som inte fungerar.

– Tricket är att hålla projektet för den nya designen fokuserat på att rätta till de saker som inte fungerar och inte bara få sajten att se mer modern och bättre ut. Det är inte bara arbetet med att göra den nya designen som medför betydande kostnader, utan det kan även resultera i motstånd från dem som inte vill att något ska ändras, det ligger i den mänskliga naturen.

– Jag vet inte om man ska lägga fram konkreta siffror som anger den förväntade vinsten på investeringen, men en sak vet jag, det är viktigt hur man introducerar den nya designen. De befintliga användarna bör få en förhandstitt på vad som ska hända, exempelvis via en länk som talar om att man gör om designen, där de kan klicka sig igenom några sidor med den nya designen innan den lanseras i stor skala.

– Om folk känner att man vill ha deras åsikter i stället för att ställa dem inför avslutat faktum, lugnar det ner en del upprörda känslor. Genom att göra det får man också in en del vettiga synpunkter och får veta varför folk inte tycker om vissa saker. Får man den typen av feedback innan man lanserar sin omgjorda sajt går det att gå in och justera vissa saker och undvika att oavsiktligt omintetgöra det sätt folk vill använda sajten på.

Vilka är de bästa metoderna för att få webbsajter användarvänliga?

– Den viktigaste är att utföra användartester. Exempelvis att bjuda in folk och låt dem använda designen när man tittar på. Det är den bästa metoden och bör göras under hela designcykeln. Man bör börja med tester på ett tidigt stadium och inte vänta tills den nya designen är klar.

– Som designer vet man för mycket om sajten. Det som oftast går fel är att saker och ting inte är lika självklara för folk som inte har den kunskapen. Så det gäller att ta in folk som inte vet något om sajten och få dem att försöka använda den. Det är en av mina bästa metoder.

– Förutom det vill man också få in tillgänglighet. Det är något alla måste tänka på. Om man kodar sajten med css, så kan man bygga in justering av textstorleken, i stort sett gratis. En annan metod jag tycker är bra, som används en del just nu, är att folk sätter upp symboler i navigationsraden där man kan ändra textstorlek. Det kan exempelvis vara tre olika storlekar av bokstaven ”A” och om man klickar på dem ändras textstorleken. En jättebra funktion, eftersom de flesta som behöver större text inte vet att de kan gå in och ändra det i webbläsaren. alltså upp till 10 procent av våra intäkter.

Läs mer på Internetworlds temasida om användbarhet

Fakta

Gör: Driver sajten Sensible.com samt konsult företaget Advanced Common Sense
Ålder: 55
Bor: Chestnut Hill utanför Boston.
Drivkraft: Se till att hålla mig road
Ser fram emot på internet: Integrering mellan Tivo och Imdb.com så man kan få svar på irriterande frågor som Vem är det?
Känd för: Boken Don’t make me Think om användbarhet på webben som har bildat skola för användbarhetskonsulter världen över. Gavs ut 2000, men finns i en uppdaterad andra upplaga från 2006. Den har hittills sålt i 175 000 exemplar. På Steve Krugs webb finns ett kapitel ur boken publicerat.
www.sensible.com