Funderar du på användbarhet och webbstrategier finns det nog inga bättre att prata med än Kelly Goto. Hon är en av veteranerna i Silicon Valley och driver den egna konsultverksamheten Gotomedia Inc.

Och en som funderade just på användbarhet och webbstrategier är Bill Gates. Inför Microsofts stora webb-konferens Mix07 bjöd han in ett antal inflytelserika personer i webbens framkant till middag i Redmond. En av de inbjudna var Kelly Goto.

- Jag blev givetvis smickrad av inbjudan. Men inte minst blev jag överraskad av Bill Gates genuina intresse i våra reflektioner och tankar, säger hon, när jag träffar henne i en hotellkorridor i Las Vegas.

Någon Microsoft-gisslan blev hon aldrig, även om hennes bild av Microsoft är väldigt nyanserad. Jag undrar hur väl Microsoft lyckats etablera sig som en tung aktör bland de som är med och skapar framtidens webb, bland annat alla designers. Ett av skälen till att Microsoft drog igång just Mix-konferensen var att ta en tydligare position på det här området.

- Det är inte Microsofts fel att designers är ointresserade av tekniken bakom webben. Snarare är det ett problem för världens alla designers själva, säger hon.

Trots det hävdar hon att Microsoft har ett ofta ganska dåligt rykte bland webbdesigners, som gärna håller sig till Macintosh och Adobes produkter.

- Framtidens designers måste kunna använda både höger och vänster hjärnhalva. Det måste växa fram en ny typ av designers som engagerar sig inte bara i formen, utan även i funktionalitet och affärsnytta, säger hon.

Själv är hon inte så förtjust i begreppet Webb 2.0, även om det numera känns väldigt etablerat.

- Det är en stor risk att man tänker stegvis, att man tar ett kliv från första versionen till andra versionen. Men webben måste utvecklas hela tiden.

Enligt henne är det just nu designers som framför allt driver utvecklingen på webben.

- Affärsfolket är tyvärr väldigt rädda för vad som ska hända, säger hon.

Tyvärr reagerar de snarare genom att bli stressade.