Karolina Lassbo har blivit ett stort namn i blogg-världen. Sedan i maj arbetar hon hos tidningsförlaget Metro som bloggansvarig. Ett resultat av det arbetet har blivit Metrobloggen.

Detta kanske kan ses som Metros svar på det som både Aftonbladet och Expressen redan gjort, men med en stor skillnad: alla som bloggar hos Metro får betalt per sidvisning. Tre öre per sidvisning är betalningen, vilket ska kunna ge ett ganska hyffsat tillskott till hushållskassan om man är flitig som bloggare och skriver vettigt.

Redan från start är bland annat centerpartisten Fredrick Federley, modebloggaren Engla Petterson och it-bloggaren John Strömstedt kontrakterade att vara den del av Metrobloggen. Men alla kan alltså vara med och få en del av kakan.

Är detta ett bra upplägg? Kanske. Det är bra eftersom det ger fler ett incitament att hålla igång sin blogg. Inte minst blev ju bristen på pengar en tydlig fråga i samband med Dick Erixsons utspel för en tid sedan. Dessutom är Metros upplägg betydligt enklare än det skulle vara att bygga upp motsvarande lösning på egen hand via exempelvis Tradedoubler.

Men det finns också invändningar.

För det första: väldigt få driver idag en blogg för att tjäna pengar på den. Tvärt om: bloggen är ett sätt att kunna förmedla idéer och kunskap vid sidan om traditionella medier. Det kan finnas både kortsiktiga och långsiktiga risker med att bloggosfären kommersialiseras.

För det andra: det lär vara väldigt få som får ta del av de begränsade pengarna som ändå finns i bloggvärlden. Det kanske tar några månader innan medel-bloggaren inser att han eller hon inte kommer att kunna ersätta sitt vanliga 9-5-kneg med intäkter från Metrobloggen. 

Metros initiativ kanske slutar i att Karolina Lassbo får lite mer pengar än tidigare. Men frågan är hur många andra som blir rika via Metros nya kanal.

Jag tror det är ganska få.