Affiliatenätverken är här för att stanna. Det visar inte minst
Tradedoublers starka position. Men marken är kanske inte så stabil för de stora aktörerna som de tror.
ADX Group är ett snabbt växande Uppsalaföretag som lagt stort krut på sin tekniska plattform det senaste året. Men trots att marknaden växer så att det blir över till alla som vill vara med så vill grundarna bakom ADX, Mikael Pettersson och Nicklas Östh, skaka om branschen en del.
– Marginalerna är idag väldigt höga, uppåt 30 procent hos Tradedoubler. Vi vet att det går att sänka dessa marginaler och ändå bedriva en lönsam affär, säger Mikael Pettersson.
Och genom att plocka upp idéer från dataspelsbranschen ska ADX nu ta kunder från de större aktörerna.
– Spelföretag som jobbar online har varit duktiga på att rekrytera nya medlemmar utan att behöva annonsera eller marknadsföra sig i blindo. Istället har de använt ett system de kallar "referral programming", där befintliga kunder blir premierade om de kan rekrytera nya spelar till bolaget.
Det är den modellen som ADX vill använda för att värva nya kunder till sitt affiliatenätverk. De kallar systemet för "partnerprogram".
Det fungerar så här: om ett företag, i praktiken en webbsajt, rekryterar en ny publisher i nätverket kommer detta företag att få 2,5 procent av intäkterna som den nya publishern genererar. Webbsajterna i nätverket kan alltså tjäna pengar på att rekrytera in fler sajter, publishers, till nätverket. Vinsten de får tar ADX från de egna marginalerna, som i dagsläget ligger på 25 procent.
– Och vi kommer att premiera nya publishers även i ledet därefter, så att om den nya sajten rekyterar ytterligare en sajt kommer ursprungssajten att få ytterligare 2,5 procent, säger Mikael Pettersson.
Sajterna som han och ADX är ute efter kan vara både stora annonsörer, men också små idrottsföreningar och klubbar med betydligt mer begränsad trafik.
Mikael Pettersson räknar med att många annonsörer idag är anslutna till ett affiliatenätverk, men att de är ganska lättrörliga.
– Lojaliteten mot sina nätverk tror vi är ganska låg, säger han och hoppas därmed att kunna locka över andra kunder till sitt eget nätverk.
Mikael Pettersson och Nicklas Östh hoppas att den nya affärsmodellen ska skaka om branschen en hel del. Och de tror att de stora jättarna, såsom Tradedoubler, kan få svårt att anpassa sig till de nya förutsättningarna.
– Börsvärderingen av Tradedoubler baseras idag på de marginaler de får ut av sina affiliatenätverk. Om dessa ändras i grunden kommer även värderingen av bolaget att ändras. Men det kan bli svårt för Tradedoubler att ändra på, säger Mikael Pettersson.
Ett affiliateprogram är ett program med ett flertal anslutna annonsörer, s.k. merchants dit sajtägare, en så kallad affiliate, kan anmäla sig för att annonsera med dessa på sina webbsidor. Vanligen sker annonsering via banners, textlänkar eller djuplänkar direkt till enskilda produkter/produktkategorier.
Vanligen så betalar man för besök eller för köp. Ofta används en kaka (cookie) för att spåra vilken affiliate som skall ha betalt. Livslängden på kakan kan vara från några timmar till livstid.
Som annonsör (merchant) kan man annonsera med ett affiliateprogram för att driva trafik och/eller skapa försäljning på sin webbsida. Om en annonsör inte har kunskapen själv att utveckla ett affiliateprogram, kan annonsören ansluta sig till ett så kallat affiliatenätverk, ett företag som hjälper till med en tredjepartslösning. Företaget står då för all statistikmätning av alla klick, lead och avslut som sker via olika sajtägares webbplatser.
Källa: Wikipedia