De leder inte den tekniska utvecklingen och de har knappast någon kontroversiell affärsidé. Men i Martin Timell-effektens kölvatten har Oskarshamnsbaserade Bygghemma.se på kort tid skaffat sig en framskjuten position på hemmasnickrarnas lukrativa gör det själv-marknad. En marknad som enligt företaget omsätter 27 miljarder kronor varje år.

– För tio år sedan var det viktigt vilken bil som stod på garageinfarten. Idag är det status att ha ett nyrenoverat kök eller ett modernt badrum, säger Bygghemmas vd Patrik Rees.

Patrik Rees driver Bygghemma.se tillsammans med Anders Falk och Peter Nicklasson, och det är i byggbranschen de har sitt gemensamma ursprung. Peter Nicklasson har tidigare erfarenhet från webben, men det är inom byggsektorn de har spetskompetensen.

– Vi kan byggbranschen och tänkte att det måste finnas utrymme för ett bra alternativ för hemmabyggare på internet, säger Patrik Rees.

Och det gjorde det. Sajten slog upp portarna så sent som maj 2006 men går redan med vinst. Sedan starten har Bygghemma utökat utbudet från 600 till mer än 15 000 artiklar.

De tekniska lösningarna har de tagit extern hjälp med. Incordia har levererat e-handelssystemet, Givakt står för webbdesignen och Agent Interactive hjälper till med sökmotorpositionering.

SAMMA GODA SERVICE
Själv koncentrerar sig Bygghemma på vad det kan bäst: att via sajten ge kunderna den service de är vana vid från den vanliga fysiska byggvaruhandeln.

– Det gäller att hitta tröskelhyvlare, säger Anders Falk, marknadsansvarig på Bygghemma. Det gäller att ta bort alla hinder så att steget till att göra affär blir så litet som möjligt.

Att hyvla trösklar handlar om mycket mer än bara säljande webbdesign och tekniska lösningar. Ett exempel är att Bygghemma erbjuder alla kunder att betala via faktura med 14 dagars öppet köp.

– Vi tillhandahåller även kortbetalning direkt på sajten, men nästan alla väljer att betala via faktura, berättar Patrik Rees.

För att kompensera webbens tillkortakommande vad gäller att ”känna på grejerna” erbjuder Bygghemma varuprover på exempelvis parkettgolv eller kakel. Mot en kostnad på 29 kronor skickar företaget hem varuproverna och om kunden sedan väljer att fullfölja köpet dras kostnaden för varuproverna av på det slutgiltiga priset.

Ett annat aber för e-handeln är den ofrånkomliga leveranstiden. För att väga upp denna nackdel i jämförelse med vanliga butiker erbjuder Bygghemma kostnadsfri leverans direkt till dörren, vilket onekligen är en viktig tröskelhyvlare.

RINGER UPP SAMMA DAG
Ofta är det personlig service och kontakt som är direkt avgörande för om en kund väljer att köpa eller inte och det är Bygghemma medvetet om. På sajten skyltar man därför tydligt med ett telefonnummer dit kunderna kan ringa för att få experthjälp.

Dessutom har Bygghemma som ambition att ringa upp varje kund redan samma dag som köpet på sajten sker. På så sätt förankrar Bygghemma känslan av personlig service.

– Vi ringer upp för att kolla att kunden verkligen beställt det han behöver och vill ha. Det ger såklart chansen till merförsäljning och kunden får veta att vi verkligen bryr oss. Men det har också många andra positiva effekter. Vi får till exempel feedback på hur kunderna kommit i kontakt med oss, vilket såklart är oerhört värdefullt, säger Anders Falk.

Denna feedback ger tillsammans med Bygghemmas besöksstatistik bilden av att en väldigt stor andel av besökarna hittar till sajten efter rekommendationer från vänner och bekanta.

Enligt Peter Niklasson är cirka 40 procent av Bygghemmas besökare så kallade direktträffar. Det innebär att fler än 100 000 personer bara i år har skrivit in domänen manuellt för att komma till sajten.

– En del av direktträffarna kan förklaras med vår marknadsföring offline, men jag tror att väldigt många hittar oss via personliga tips från nöjda kunder, säger Peter Niklasson.

Idag sker dialogen med kunderna till största delen via vanlig telefon, men i framtiden planerar Bygghemma att lyfta ut mer av kommunikationen till sajten via exempelvis en livechatt. Därigenom kan Bygghemma bli en butik som faktiskt jobbar på samma sätt som en vanlig butik gör – genom att ta hand om besökaren i realtid och undanröja alla tänkbara hinder för köp.


Innovativ webbdesign och i e-handelns tekniska framkant? Knappast. Bygghemmas framgångsfaktorer är att erbjuda den service kunderna är vana vid från den fysiska byggvaruhandeln. De skyltar tydligt med telefonnummer, betalning mot faktura och fri leverans hem till dörren.