Aftonbladet Nya Medier gav sig ut på jakt efter ett communitysystem som ska klara tuffa tag när det gäller belastning och samtidigt kunna leverera tjänster för användarskapat innehåll.

– Vi tittade på vad som fanns på marknaden. Det finns fragment av interaktiva funktioner i vissa Content Management-system, men inte alls på samma nivå som XCAP från Josh, säger Peter Frey, CIO på Aftonbladet, i en kommentar.

Enligt Anderas Ströberg på Josh är Aftonbladet i framkant på utvecklingen när det gäller att skapa interaktivitet med läsarna.

- Användargenererat innehåll blir allt viktigare för nyhetsmedier på internet. Det handlar inte bara om att skapa fler sidor med fler annonsvisningar, utan framförallt om att skapa ett nytt förhållningssätt till att kommunicera med läsarna, att låta dem bidra och skapa dialog. På det här området är Sverige en föregångare och i Sverige är Aftonbladet i särklass.

Det svenska bolaget Josh startade 2004. Andra mediebolag som använder deras plattform är bland annat Expressen, IDG, TV4 och Sydsvenskan.