Historien om Facebook tog sin början i februari 2004 när grundaren Mark Zuckerberg för första gången lät sajten se dagens ljus. I starten var Facebook ett community för amerikanska collegestudenter, och det var endast dessa som kunde få tillgång till sajten. Med tiden växte dock intresset för sajten även utanför collegevärlden och Facebook släpptes fritt.

När vi idag, drygt tre år senare, skriver om Facebook, handlar det om ett av världens största communities med över 31 miljoner användare. I år har Facebookfebern nått Sverige och över 100 000 svenskar har på kort tid registrerat sig som medlemmar. En siffra som i princip måste revideras dagligen.

På Facebook kan du berätta vem du är, vad du gillar, vilka dina vänner är och allt annat livsviktigt om dig och din person. Så långt liknar det många andra communities. Det som dock skiljer ut Facebook från resten är bland annat den hastighet det går att hitta nya vänner och bekanta på samt hur flödena på sajten skapar interaktivitet.

FLÖDEN SKAPAR AKTIVITET
När du lägger till en ny vän i ditt nätverk, laddar upp en bild från senaste festen eller går med i en ny grupp för alla som gillar Morrisey så ser dina kontakter det i ett kronologiskt flöde. Det här skapar ett livsflöde – ett ”stream of life” som hela tiden visar vad du och dina kontakter gör på sajten. En smart funktion som lätt skapar ett beroende.

Ytterligare en framgångsfaktor för Facebook är det öppna gränssnittet. Externa företag kan utveckla applikationer till sajten. Det gör att andra sociala medier som till exempel bilduppladdningstjänsten Flickr eller bloggverktyget Wordpress kan skapa små applikationer som integrerar externa tjänster med Facebook.

Det Göteborgsbaserade företaget Drömbolaget har tagit fasta på Facebooktrenden och gått ut med att de erbjuder utveckling av applikationer för plattformen, ett erbjudande som framförallt riktas mot företag som vill etablera sig på sajten.

- Facebooks sätt att öppna upp sin plattform anses av många experter vara något helt revolutionerande för hur internets framtid kommer formas, säger Daniel Bergström på Drömbolaget, i ett pressmeddelande.

KRITISKA RÖSTER SAKNAS INTE
Facebook är en framgångssaga i communityvärlden, men de kritiska rösterna blir starkare och starkare i takt med att sajten blir allt mer populär. Den tydligaste kritiken handlar om integritet.

Användarna på Facebook har möjlighet att mata in stora mängder information om sig själva på sajten. Informationen går att använda på massa olika sätt, bland annat för att erbjuda företag nischade annonsplatser kopplade till deras målgrupp. Men det finns också en rädsla för att Facebook skapar ett storebrorssamhälle på nätet där allt du gör övervakas och registreras.

På Facebook finns detaljerad information om användarna, vilka de känner, var de befinner sig och vad de gör. Oro finns för att de som är flitiga med uppdateringar och lämnar ut mycket information om sig själva kan bli ett lätt byte för mindre ädla intressen.

Hur ser framtiden för Facebook ut? Är det en tillfällig hajp eller en plattform för vårt sociala liv på nätet även i framtiden? Och hur kan företag använda och dra nytta av communityt?

På måndag diskuterar Internetworlds webb-tv-panel fenomenet Facebook. I panelen deltar Pia Grahn Brikell, vd för Reklamförbundet, Karin Rebas, ledarskribent på Dagens Nyheter och Fredrik Wass, redaktör på Internetworld. Håll utkik på Internetworld.se.

LÄS MER OM FACEBOOK
"Facebook öppet för identitetsstölder"

Kod till Facebook läckt på nätet

Ett community med epidemisk spridning

Facebooks grundare anklagas för stöld

Sociala nätverk med stora utmaningar

Investering i Facebook kan bli miljardklipp

Facebook väljer Microsoft framför Google

Fakta

Startår: 2004
Grundare: Mark Zuckerberg
Antal användare: 31 miljoner
Antal anställda: Cirka 300
Finansiärer:
500 000 dollar från Peter Thiel, sommaren 2004
12.7 miljoner dollar från Accel Partners, april 2005
25 miljoner dollar från Greylock Partners och Meritech Capital samt i form av ökade investeringar från Accel Partners och Peter Thiel.
Huvudkontor: Palo Alto, Kalifornien, USA

Användning: Hälften av användarna besöker sajten varje dag och spenderar i genomsnitt 20 minuter när de är där.

www.facebook.com