Anna Serner sätter webbfrågorna högt på agendan. Hon tror inte att papperstidningen kommer att dö ut men talar om vikten av att veta vilka läsare som väljer nätet före pappret. När Internetworld träffar henne och frågar om framtiden för tidningsbranschen kretsar svaren kring hur olika kanaler är bra på olika saker.

– Det är klart att i konkurrensen om läsare kommer vissa läsare att välja bara webben. Så papperstidningarna kommer att tappa. Det kommer då att bli viktigare än någonsin att veta vilken del av sin målgrupp som läser på webben och vilka som läser papperstidningen. Jag tror inte att det är så enkelt att det är den äldre generationen som läser papperstidningen. Jag tror att det kommer att vara vissa typer av nyheter som du hellre läser på papper. Mer djuplodande artiklar till exempel. Folk pratar ofta som att man kan vara ytlig i tidningen och fördjupa sig på webben. Men det kan ju precis lika gärna vara tvärtom.

Anna Serner har tidigare varit vd för Sveriges reklamförbund och tillträder sin nya roll som vd för Tidningsutgivarna i februari. I en längre intervju i nästa nummer av Internetworld berättar hon hur hon ser på framtiden för tidnings- och reklambranschen och webbens betydelse för utvecklingen. Bland annat är hon kritisk till ett allt vanligare fenomen på nyhetssajter – besökarkommentarer.

– Jag tycker att det finns tidningar som har varit väldigt duktiga på webben. Sedan finns det de som använder webbens interaktiva möjligheter väldigt slentrianmässigt. Som läsarkommentarer, till vilken nytta? Vem är intresserad av vad folk tycker? Folk som tycker till har för mycket tid över, skrattar Anna Serner.

– Man har använt sig av läsarnas egna kommentarer för att bygga innehåll, till sin egen tidnings nackdel. Du får inte den objektiva trovärdiga kunskap av någon som spontant levererar sin åsikt. Det har varit många tidningars väg att finansiera sig. Att slippa betala journalister. Jag vet att många med mig är extremt trötta på läsarkommentarerna. Det är ett exempel på när folk gör livet lätt för sig bara för att möjligheterna finns. Men egentligen skadar man varumärket, fortsätter hon.

Läs hela intervjun med Anna Serner.

Är läsarkommentarer ett onödigt inslag på en tidningssajt?
Det är inte längre tillåtet att rösta.