– När Alex Schulmans blogg på Aftonbladet får stå som exempel för bloggutvecklingen är det inte konstigt att en vd drar sig för att starta en vd-blogg. Om vi försöker se att det finns en väldig bredd när vi talar om webb 2.0 kan vi också belysa de positiva möjligheter som vi har framför oss, sa Fredrik Wackå under sin föreläsning på Webbdagarna.

Norrköpings stadsbibliotek publicerar videoboktips på Youtube. Någon presenterar en bok, spelar in det och lägger ut det på sin hemsida och på Youtube. Resultatet blev att fler tittat på boktipsen på Youtube än på hemsidan. “Bibliotek kommer alltid att leta efter nya möjligheter att träffa folk och skapa kontakter”.

– Även om väldigt få personer titta på bibliotekets klipp på Youtube så når de ut till långt många fler genom att använda tjänsten. Webb 2.0 är å ena sidan det som kallas den sociala webben och å andra sidan en teknisk grundad utveckling som medgör webbkommunikation bortom vår egen webbplats, sa Fredrik Wackå.

Fredrik Wackå talar även om Mashups. Det är inte svårt att skapa egna mashups och som företag kan man fundera på vilken typ av mashuptjänster man skulle kunna skapa själv. Även widgets är något som är lätt att skapa och ett bra sätt att sprida sitt webbinnehåll och dessutom på mottagarens villkor.

– Det går att finnas med redan på skrivbordet hos besökaren. Det förvånar mig att inte fler företag använder den typen av lösningar internt. Det skulle till exempel handla om att ge rätt personer rätt information. Istället tvingar man all personal att ladda intranätets förstasida, oavsett egna behov, sa Fredrik Wackå.

Människor bestämmer själva hur de vill ta emot information, både när det gäller struktur och design. RSS är ett bra exempel.

– Den massmediala eran är på väg att sakta tyna bort. Det är inte nödvändigtvis så att den som skriker högst vinner. Det är inte längre frågan om att få “dom” att komma till oss. Vårt ansvar som kommunikatörer är att hitta de smartaste sätten för oss att komma till “dom”. Det är skakar en traditionell marknadsdirektör i grunden och är ett helt nytt sätt att arbeta, sa Fredrik Wackå.

– Förtroende och trovärdighet är något som driver lönsamhet. Det vet varenda bilförsäljare. Den sociala webben och dess öppenhet är något som skapar förtroende, sa Fredrik Wackå.