Internetworld var på plats i San Francisco i måndags när Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg annonserade att Facebook, tillsammans med sina investerare, har startat en fond för att bidra till utvecklingen av nya Facebook-applikationer.
– Vi vill göra det så lätt som möjligt för utvecklare att starta upp, sa Mark Zuckerberg i en keynote på webbkonferensen TechCrunch40.

För enskilda utvecklare och startups som vill satsa på att bygga applikationer i det sociala nätverket kan det här vara ett bra sätt att komma igång. Bidrag på mellan 25 och 250 tusen dollar kommer att delas ut. Och i potten finns till att börja med tio miljoner dollar.

I USA har både startups och företag sett möjligheter i att vara en del av hypen och Facebook har hittills mer än 80 tusen registrerade utvecklare. Trots att det redan finns drygt 4 000 applikationer hoppas de att fler ska hoppa på tåget. Även utanför USA.

Facebook vill se de mest innovativa och ambitiösa förslagen för att skapa en business på plattformen. Kravet är att man inte har tagit in något kapital sen tidigare. Bidraget innebär ingen investering, men att vara först med att investera om det skulle bli aktuellt.

– Vi gör det här för att hjälpa Facebooks ekosystem av applikationer att växa. Genom att sänka hindren för att starta företag hoppas vi kunna locka fler till att bli entreprenörer. Vi hoppas också att det här en investeringsmodell som andra riskkapitalister kommer att ta efter, säger Matt Hicks, en talesman för Facebook.

Förslagen kommer att bedömas av en jury bestående av Mark Zuckerberg och Charmath Palihapitaya från Facebook samt styrelsemedlemmar Jim Breyer från Accel Partners och Peter Thiel från Founders Fund. De kommer även att ses över av en rådgivande grupp med bland annat en professor i datateknik från Stanford University, Rajeev Motwani, som har startat en kurs i hur man bygger en Facebook-applikation

Fonden kalls fbFund och inom några veckor kommer den att ha en officiell sajt. Men man kan börja skicka in ansökningar redan nu till platform@facebook.com.