Begreppet webb 2.0 myntades för omkring två år sedan och nu börjar vi se vilka tjänster som står ut som vinnare. Det finns flera gemensamma nämnare mellan framgångssagorna och deras funktioner. En del funktioner och tekniker verkar helt enkelt attrahera användarna mer än andra och klarar av att bygga en hållbar affär. Vi listar nio framgångsrika tekniker för webb 2.0.

1. Ajax ökar prestandan

Ajax är en investering i prestanda och användarnytta. Din webbserver belastas mindre då den inte behöver ladda om hela sidor utan bara mindre delar. Dina användare sparar tid då de slipper långa laddningstider.
Ajax har varit ett hett samtalsämne i utvecklarkorridorerna under de två senaste åren. Ajax bygger på ett begränsat urval javaskriptfunktioner som kan göra anrop till webbservern utan att sajten laddas om. Funktionerna har bland annat möjliggjort sökresultat som laddas medan du skriver i sökboxen och kommentarfunktioner i realtid.

2. Fler möjligheter med plattformintegration
Webbläsare är dåliga på filhantering och är i grunden byggda för att leverera statiska webbsidor. Det gör att vi ofta får problem när vi vill hantera dynamiskt innehåll. Ett sätt att råda bot på problemet är att bygga en applikation som installeras på datorn eller som ett plugin i webbläsaren.
I ett avancerat bildcommunity måste det vara lika enkelt att föra över bilderna till användarnas onlinegallerier som det är att flytta dem mellan mappar på datorn. Andra exempel är integration med användarens musiksamling eller dokumentmappar.

3. Koda rätt och släpp in världen

Många sajter gör misstaget att stänga ute majoriteten av nätets användare genom att använda ett kladdigt gränssnitt som inte tar hänsyn till regionala tecken. En sajt som inte anpassats för Sverige skriver exempelvis ut ordet Södertälje som Södertälje. Med rätt Unicode-format kommer du enkelt runt problemet. Om din sajt levererar sidor i Unicode Transformation Format 8 (UTF-8) räcker det för en majoritet av världens användare.

4. Låt användarna tagga
Glöm hierarkiska informationsstrukturer, de tillhör webb 1.0 och är en sedan länge glömd era. Genom att låta användaren själv sätta taggar på en bild, en låt eller ett blogginlägg går det snabbt att sortera in varje bit information i flera kategorier.
När du sedan kopplar taggarna till en sökfunktion har du byggt en attraktiv sökmotor. En bild som är taggad av flera användare, med samma tag, visas högt upp i resultatlistan när någon söker efter bilder med just det ordet. Användarna får en bättre upplevelse och det är lättare att hitta det man söker.

5. Ta vara på betyg och kommentarer

Om du har en community på din sajt är det ett måste att samla in användarnas betyg och kommentarer. Användarnas åsikter är guld värda när du vill förbättra och utveckla din sajt. Det finns dessutom ett stort värde i att låta användarna ta del av varandras åsikter och idéer. Genom att låta användarna svara på varandras kommentarer kan de hjälpas åt och lösa problem som skulle ta din supportavdelning flera timmar.

6. Nyhetsflöden och prenumerationer

Med dynamiska och aggregerade nyhetsflöden via rss eller Atom är det enkelt att hålla dina användare uppdaterade på det senaste. De två teknikerna går ut på att du publicerar xml-dokument på din server. Dokumenten innehåller alltid den senaste informationen inom sitt område.
Det går till så att användaren läser prenumerationen med program på sin dator eller använder sig av en onlinetjänst. Nyheter plingar till i programmet ungefär på samma sätt som ett e-brev. Användarna kan sedan läsa informationen och klicka sig vidare till din sajt.
Det ligger ett stort värde i att låta användarna prenumerera på olika typer av information. Det lockar användaren att återvända till just din sajt. Exempel på innehåll som är enkelt att göra tillgängligt via prenumerationer är de senaste bilderna eller populära nyheter.

7. Sprid ditt varumärke med öppet API

Ett öppet API, öppet applikationsgränssnitt, är ett utmärkt sätt att sprida sitt varumärke utanför den egna sajten. Genom att lägga upp ett öppet applikationsgränssnitt kan sajter över hela världen ta del av din databas och bygga egna applikationer. Du kan själv till viss del, genom att utforma funktionerna, styra hur din data ska presenteras på andra sajter.
Ett företag som använder sig flitigt av API är Google. Där är Google Maps det mest populära. Tjänsten har gett upphov till över 1 000 andra sajter. Google erbjuder en kartfunktion och utvecklarna på de sajter som använder sig av applikationsgränssnittet kan själva rita ut till exempel bensinmackar eller personer i en adressbok. Varumärket Google ligger kvar på varje sida med en länk.
Det vanligaste sättet att skapa ett API är att bygga funktioner med så kallade web services. Det är funktioner som svarar med ett xml-dokument. Dokumentet kan innehålla exempelvis ett sökresultat, en sökväg till en bild eller en lista. De ledande teknikstandarderna för denna kommunikation heter Soap eller xml-rpc.

8. Öka tillgängligheten med rena adresser

Många navigerar på webben genom att gissa sig fram till en webbadress. Om du ser till att bygga rena adresser, som är lätta att gissa, fångar du upp fler besökare och lokaliseras dessutom enklare av sökmotorerna.
Om en användare till exempel har hittat en produkt på din sajt som ligger på adressen: www.mindomän.se/produkter/nagellack är det sannolikt att han sedan raderar ordet nagellack i hopp om att få se alla dina produkter. Se till att han får det.
Om sajten är byggd av rena adresser blir den som sagt även lättare att navigera för en sökmotor. Det gör att din sajt ofta kommer högre upp bland sökresultaten.
Tekniken för att åstadkomma rena webbadresser ligger på servernivå. Det krävs en konfigurering av din server och en del ingrepp i din programmeringskod. Funktionen är plattformsoberoende. Du kan åstadkomma den både på en Apache-server som kör php-kod eller en Microsoft IIS-server med kod i .Net.

9. Personliga tips med filter
Genom att hitta mönster i användning och skapa automatiska rekommendationer kan du skapa en unik tjänst som anpassar sig utifrån användaren.
Collaborative filtering är den engelska termen på den teori som utgör basen i användargenererade rekommendationer. De bygger upp funktioner som du säkert känner igen från e-handeln. ”Personer som har köpt det här har också köpt det här”. På samma sätt bygger Last FM upp rekommendationer för musik till sina användare.