Design Online är ett litet och relativt nystartat företag som säljer bland annat möbler och inredning. Det småländska företaget har sju anställda och de flesta i samma situation skulle pliktskyldigt anlita en sökmotorkonsult för att ”ta hand om sökmotorerna”. Men Jörgen Bödmar, entreprenör och vd för bolaget Scandinavian Design Online, skulle aldrig låta ett optimeringsföretag ta över ansvaret.

Jörgen Bödmar – Vi köper inte konsulttjänster för att slippa lära oss, utan för att lära oss. Vi köper inte tid, utan kompetens.

Han har storsatsat på att bygga upp kompetens för sökmotoroptimering internt i företaget. Han menar att ett optimeringsföretag inte kan erbjuda motsvarande fördelar – de har oftast för lite branschkunskap och står inte tillräckligt nära kundens affär.

– Jag har en grundläggande uppfattning om att man ska kunna de här sakerna eftersom det är en affärskritisk uppgift. Eftersom vi ser problemen, ser vi också möjligheterna. Vi kan direkt se om en produkt är dåligt optimerad och agera därefter. Vi gör vår optimering på sidnivå.

Satsningen har gett gott resultat. Trafiken ökar med minst det dubbla varje år. 180 000 unika besökare i månaden är prognosen för det här året. Sökmotorerna är företagets viktigaste marknadskanal – att låta ett externt företag ta över det ansvaret menar man skulle innebära en för stor risk.

– Konsulterna lever ofta gott på en statisk lösning med optimering av ett antal ord och månadsfakturering. Det kan hända saker snabbt i sökmotorvärlden och då måste man som företagare ha möjlighet att reagera direkt, säger Jörgen Bödmar.

Han ser många andra företagare som inte alls prioriterar sökmotorerna på samma sätt.

– Många vill gärna ha en genväg. Då köper man optimering för tio ord från en konsult. Man avsäger sig då ansvaret för sin egen verksamhet och låter andra ansvara för vad som händer.
Jörgen Bödmar bestämde sig tidigt för att själv ta ansvaret.

– Det började med insikten att vi vill, vi ska och vi har skyldigheten att kunna det här. Vi har utvärderat mycket skriftlig litteratur. Dels grundläggande böcker, men vi håller oss också uppdaterade – exempelvis genom att följa diskussionsforum och andra kanaler.

Ett annat sätt att hålla sig uppdaterad är att åka runt i världen och träffa olika experter – något som de flesta småföretagare inte skulle ha en tanke på.

– Vi deltar i seminarier runt om i Europa och övriga världen. Vi umgås med folk som kan det här, och har på så sätt arbetat upp ett nätverk med personer som vi rådgör med.

STÄNDIGA MÄTNINGAR

Det första man gjorde på Design Online var att skaffa ett bra statistiksystem och lära sig det ordentligt. Därefter valde man ut ett antal nyckeltal som man ansåg var affärskritiska.

– Hela tiden handlar det om att bevaka, ändra, anpassa. Vi har en hyfsad bild över 200 faktorer som är viktiga för att få bra placeringar i sökmotorerna, säger Jörgen Bödmar.

En av de viktigaste faktorerna är inkommande länkar från andra webbplatser. Sammanlagt har Designonline.se över 400 inkommande länkar. Trots att länkfaktorn är välkänd verkar det som att många företag inte arbetat med denna möjlighet, påpekar Jörgen Bödmar.

– Det är ett stort arbete. Vi har försökt kartlägga ”marknaden av inkommande länkar” – det gäller att man hittar de som möjligen skulle kunna vara intresserade av att länka till oss. Det är ett väldigt tidsödande arbete, men det lönar sig.
Ett enklare sätt är att köpa annonsutrymme, eller att ömsesidigt byta länkar.

– Vi köper inga länkar, av princip. Vi försöker hitta incitament för den andra parten, till exempel att få synas hos oss. Det gäller ju att hitta anledningen till varför de skulle vilja länka till oss. Det handlar oftast inte om rena länkbyten, för då värderas länken lägre. Det ska helst vara ”enkelriktade” länkar.

MÅNGA FÖRETAG OKUNNIGA

Han råder andra företagare att själva lära sig området. Det är inte så svårt – man kommer ganska långt med några grundläggande böcker.

Därefter gäller det att mäta hur webbplatsen fungerar och agera utifrån det.

– Det viktigaste är att man inser att det inte är ett lättköpt jobb. Man måste jobba med de här frågorna regelbundet, säger ha.

Det stora utbudet och konkurrensen i sökmotorerna kan vara avskräckande för många företagare.

– Det gäller att alltid jobba för att bli bättre. Det finns ju bara en som vinner – och det är den som gör det bästa jobbet. Många företag kan nå långt med ett bra grundarbete. Eftersom så få har gjort det så är möjligheterna att lyckas fortfarande goda i de flesta branscher, säger Jörgen Bödmar.

Fakta

Affärsidé: Att vara den självklara platsen för den som vill läsa om och köpa skandinavisk design.
På nätet sedan: 2004
Omsättning 2006: 6 miljoner kronor (prognos 2007: fördubblad)
Resultat 2007: Positivt
Unika besökare v 35: cirka 35 000
www.designonline.se

  • Du slipper ägna tid till sökmotoroptimering.
  • Det förenklar för dig om du har en liten webbplats med ett fåtal sidor.
  • Du kan få värdefulla tips som ger dig möjlighet att senare ta över optimeringsarbetet själv.
  • Du behåller ansvaret för en affärskritisk uppgift inom företaget.
  • Du får större förståelse för hur webben fungerar. Vissa beslut måste du fatta själv, och det är svårt om du inte har helhetsbilden klar för dig.
  • Det handlar inte bara om att synas. Det gäller också att få folk att klicka – både i sökresultatet och på den egna sidan. Man måste kommunicera något – det räcker inte att hamna överst i sökresultaten. Det är svårt för optimeringskonsulterna att formulera texter som ska sälja just dina produkter, eller locka just dina besökare att klicka på en länk.
  • Search Engine Visibility av Shari Thurow
  • Web Analytics Demystified av Eric Peterson