Peter Holmlund är ansvarig för MSN.se. Under Webbdagarna blev han intervjuad på scen av Internetworlds chefredaktör Magnus Höij.
MSN är ett stort nätverk och Peter Holmlund ser en framtid där nya söktjänster kan konkurrera med Googles dominans.
Peter Holmlund tror också att annonsfinansering kommer bli en större del av intäkterna framöver, till skillnad mot licensfinansiering som eventuellt minskar.
Hur förhåller sig MSN.se till Microsoft i stort?
“Microsoft är ett mjukvaruföretag och vi är ett mediaföretag. Vi har en förvånansvärt stor redaktionell frihet och är inte centralstyrda. Det finns 2000 utvecklare inom MSN. Att göra förändringar är som att flytta en oljetanker, men jag tycker att vi har lyckats.”
Vilka jobbar bakom MSN.se?
“MSN har växt från 12 till 47 anställda på två år. Det är relativt få människor med tanke på hur stor sajten är. Just nu är underhållning vårt största fokus, i form av video, musik och kändisnyheter. Vi jobbar mycket med användargenererat innehåll med messenger och bloggar.”
Ibland är det ett problem att MSN står för olika saker.
“Det kan bottna i att Microsoft är ett mjukvaruföretag från början. Då är man van att byta namn på produkten när man lanserar nya versioner. Det är inte lika självklart när man är ett mediaföretag.”
Messengeranvändaren är i åldern 13-35 medan hotmail har en något högre snittålder.
“Behovet av att segmentera och kontextualisera innehåll mot användarna kommer bli viktigare i framtiden.”
Både MSN och vanliga nyhetssajter har en stor utmaning i framtiden. Det handlar om att dra nytta av allt det användarskapade innehåll som skapas på sajten.
Enligt Peter Holmlund har MSN en större tillgång till den typen av innehåll än vanliga nyhetssajter, men det gäller att hitta sätt för att strukturera och använda informationen.