Richard Gatarski började tidigt med att ”tänka om”. Han kallar sig själv konversionsstrateg istället för kommunikationsstrateg för han tycker att det ska vara en konversation fram och tillbaka, inte en monolog.
På Webbdagarna pratade han om webben i stort, vilka trender som råder och vilka verktyg man kan använda sig av.
Annonser, sociala tjänster, applikationer, gadgets och widgets - alla kategorier växer på webben. Så mycket att vi inte kan fatta bra beslut.
"Jag träffar människor varje dag som säger: Vad ska vi göra, vad ska vi börja med. Vi hänger inte med längre," säger Richard Gatarski.
Blogging, podcast, wiki, sociala nätverk, ping osv. Hur ska man vet vad allt betyder? Mobilen är framtiden, och att kunna flytta applikationer mellan olika gadgets.
Richard Gatarski har skapat en ny mötesteknik - uppkopplad - både med datorer och mobiler. Han blev irriterad på att mobilen alltid var tvungen att vara av.
Han tycker att blogging är en av de häftigaste grejerna i webbsfären.
”Jag har en ambition att få alla er som inte bloggar, att börja blogga. Det är ett bra sätt att tränga in i Webb 2.0 och sociala medier för att se vad som händer.”
Andra är också med och skapar med hjälp av ny media. Genom kommentarer blir det en levande process. Richard Gatarski tar upp TV-serien ”Grey’s Anatomy” där manusförfattaren bloggar och får input till serien från tittare genom kommentarer.
”Alla jag har träffat som har gått med på Facebook har fått en aha upplevelse. Man måste själv stoppa ner fingrarna i grytan för att förstå vad det handlar om.”
Men många arbetsplatser stänger av sidor som Facebook. Det tycker Richard Gatarski är synd.
”Då kan man aldrig gå med i de här nya möjligheterna och prova.”