Henrik Torstensson, affärsutvecklare på Stardoll, utvecklar klippdockor på nätet. Sajten har sex miljoner användare från 200 länder och har lyckats nå ut till användarna.
Men vad innebär det att användarna skapar innehållet? Det pratade Henrik Torstensson om på Webbdagarna.
För att illustrera användarnas betydelse använde han sig av olika citat från påhittade sajter för vad man kan misstänka att besökaren ser i URL-fältet om man har inga respektive många användare.
”Innan du har användare är din sajt inte bara dålig, den är riktigt dålig," från www.dinsajtsuger.se
”Tjänsten blir automatiskt bättre ju fler personer som använder den, från www.brasajt.se.
Om det första användarna ser när de kommer in på sajten är att den är tråkig och dålig så förlorar man dem direkt. Och det är där många börjar i dag – på webben.
”Användare kommer inte till en sajt för att skapa innehåll," säger Henrik Torstensson.
Han tar Stardoll som ett exempel:
"Till Stardoll kommer man för att leka."
”Man är i communities för att ladda upp, umgås och skriva. Ha kul.”
Det finns också andra drivkrafter som ego och uppmärksamhet. Som exempelvis bloggare kan det vara att synas på många ställen.
Vilka personer pratar vi om som användare? Det kan vara vissa man speciellt vill nå, exempelvis två olika bloggare som ett företag vill ska synas på deras sajt.
”Vad heter dina användare? Eldsjälar. Fans. Medlemmar.”, frågade Henrik Torstensson publiken.