Dustin har högst omsättning av alla svenska e-handelssajter. Det visar den undersökning som Urban Lindstedt genomfört för Internetworlds räkning. När det gäller lönsamhet är klädbutiken Zoovillage i topp.

Hela reportaget om Sveriges bästa e-handlare publiceras i nästa nummer av Internetworld. Där presenteras även nyckeltal och andra uppgifter om bolagen.

Urban Lindstedt berättade under sitt föredrag om de framgångsfaktorer som gör e-handelssajter lyckade. När det gäller Dustin såg han i huvudsak fem orsaker till framgången.

  • Det gäller att vara tidigt ut inom rätt segment, i Dustins fall elektronik och datorkomponenter.
  • Sköter logistiken själv, vilket ger fullständig kontroll.
  • Lagersaldo i realtid på sajten.
  • Hög servicenivå. Dustin är inte billigast men har bra service.
  • Katalog. Trots att katalogen kostar mycket pengar så har det visat sig att det fortfarande fungerar bra och genererar fler köp.

Netonnet, Ellos, Inwarehouse och CDON är andra framgångsrika e-handelsföretag som finns med på topp fem på omsättningslistan.

Den mest lönsamma e-handelssajten grundades redan 1998. Det handlar om Zoovillage, som har en vinstmariginal på 27 procent. En normal detaljhandel är glada om de har en vinstmariginal på 4-5 procent, vilket visar på den enorma framgången för Zoovillage.

“Zoovillage är helt outstanding när det gäller vinst och mariginaler”, säger Urban Lindstedt.

Enligt Urban Lindstedt så växer inte e-handeln i Sverige lika snabbt som Handelns Utredningsinstitut säger i sina rapporter. De handlar om en mer normal tillväxttakt enligt honom.

Fler e-handelsföretag i framkant, siffror på omsättning och andra nyckeltal presenteras av Internetworld i en kommande artikel.