Klädbutiken Zoovillage.com:s grundare Branco Percovic och Pekka Östman är e-handelns Garbo, som utan vilja att synas på något annat sätt än med sin butik, byggt upp en omsättning på 71 miljoner kronor under 2006. Det var också året då Zoovillage utsågs till Sveriges tredje bästa e-handelssajt av Internet-world, och var den högst rankade klädbutiken på samma lista.

Grundarna har under flera år valt att inte framträda i media, men Internetworld analyserar e-handelnsformeln som blivit rena sedelpressen.

1. Kan branschen
För att lyckas inom näthandel är det viktigt med en gedigen erfarenhet inom vanlig detaljhandel – för det handlar faktiskt om att kränga varor. Branco Percovic arbetade inom klädbranschen innan han startade Zoovillage 1998. Utan den erfarenheten hade de aldrig överlevt kraschen år 2000.

2. Nischad grundidé
På nätet går det alltid att bli stor inom en smal nisch – särskilt om du säljer globalt. Zoovillage har utnyttjat den så kallade långa svansen, the Long Tail, när de säljer allt från små till större varumärken. Grundidén var att sälja coolt gatumode till kunder i hela Europa som bor långt bort från storstädernas modegator. Visst utmanas Zoovillage av nya butiker som Caliroots.com, men utmanarna har en bra bit kvar innan de blir ett verkligt hot mot veteranen.

3. Engagerar kunderna med attityd
Zoovillages utformning och design är sprängfylld med attityd. Butiken bygger relationer med kunderna genom att deras kläder är starkt knutna till kundernas identitet. Butikschefen Pekkas och medarbetaren Isabelles modetips skapar närhet samtidigt som de lyfter fram ett urval av sortimentet på ett smart och bra sätt. Att knyta an till modetidningen Cafés modechef är ytterligare ett sätt att stärka butikens eget varumärke.

4. Varumärken i fokus
Zoovillage har alltid satt klädmärkena i fokus. Hela butiken är uppbyggd kring varumärken. Varumärkenas kraft smittar av sig på butiken och ger extra förtroende bland kunderna. Och alla produkter går att granska i högupplösta bilder från olika vyer. Närmare än så kommer inte kunden varan utan att ha den i handen. Förutom ordenliga måttguider finns tvättinformation av Råd & Rön-typ – allt för att kunden ska känna trygghet.

5. Bäst i Google
Zoovillage är oerhört väl positionerat i sökmotorerna. På de flesta av sina klädmärken hamnar butiken tvåa i Google, direkt efter klädmärket självt. Butiken har alla sina varumärken listade med länkar direkt på förstasidan. Zoovillage lyfter dessutom fram märkena ytterligare med en kort men intressant inledningstext om varje. Modebloggare länkar gärna till Zoovillage vilket ger massor av skön länkkraft som i nästa steg blir massiv sökmotortrafik.

6. Skapar säljtryck
Zoovillage skapar hela tiden ett säljtryck i butiken genom att lyfta fram nyheter, personliga tips, auktioner av restprodukter och så vidare. Genom att reaförsäljningen sker på en egen sajt, Streetoutlet.com, eroderas inte heller fullprisvärdet på kläderna hos Zoovillage.

7. Lär sig av gamlingarna
Vi säger inte att medlemskap i Svensk Distanshandel är ett recept på framgång. Men det faktum att Zoovillage är med i denna branschförening som domineras av gamla postorder-företag visar att de har respekt för kunskap om gammal hederlig postorderhantering i allmänhet och branschregler för distanshandel i synnerhet.

Fakta

Grundat: 1998
E-handel sedan: 1998
Affärsidé: Sälja gatumode till folk långt från storstädernas modegator.
Ägare: Branco Percovic och Pekka Östman
Vd: Branco Percovic
Antal anställda: 15
Omsättning: 71 miljoner kronor (2006)
Vinst: 19,2 miljoner kronor
Beläget i: Stockholm
www.zoovillage.com