Att surfa på nätet innebär inte bara att titta och hitta det man söker. Det betyder också att företag får tillgång till information om privatpersoner genom hur de surfar. Den säljs till exempel vidare till marknadsförare som vill nå en viss kundkategori och rikta erbjudanden.

Esther Dyson är en av grundarna till det amerikanska mediehuset CNET och investerare i en mängd företag, bland annat Flickr och Powerset i USA och ett antal i Östeuropa. Hon menar att uppgifterna istället borde lämnas ut till den som är berörd.

Det pratar hon om idag på årets upplaga av internetkonferensen SIME, Scandinavian Internet Media Event, som pågår i Stockholm just nu.

Budskapet är att människor ska få se vad företagen har registrerat om dem. Det i sin tur skulle öka deras förtroende och engagemang.
– Sudda ut paranoian genom att visa informationen, menar Esther Dyson.

En fråga hon nyligen tog upp i på en hearing med Federal Trade Commission i USA.
– Men det här är ännu mer strikt reglerat i europeiska lagar och de senaste tio åren har oändligt mycket data samlats in online.

Esther Dyson lyfter fram flygbolagen som exempel på ett steg i rätt riktning. Hon flyger själv en del och menar att flygbolagen är mer transparenta med den information de loggar om privatpersoner än de flesta företag.

De kontrakt som visar hur företag tar sig rätten att använda information om användarna online är ofta svåra att förstå. Här tycker hon att människor måste lära sig mer. För att främja det har Esther Dyson bland annat utlyst en You Tube tävling i att spela in ett videoklipp om hur cookies fungerar.

Hon tror att det inom en snar framtid kommer att finnas tjänster där du kan köpa information om dig själv online. Men redan idag finns bland annat en sajt, www.mogad.com, där du kan ta reda på och få rekommendationer om hur dina vänner surfar.