Det låter kanske oväntat, men nu blir Handelsbanken en riktigt tung motor för att få igång mer e-handel i Sverige. Oväntat dels för att bankerna hittills duckat för e-handeln, dels för att just Handelsbanken knappast framstått som den mest offensiva affärsbanken på nätet.

– Vi såg att våra kunder, exempelvis många mindre butiker runt om i landet, ville utnyttja betalningslösningar över internet, säger Mats Bergström på Handelsbanken.

När han började undersöka frågan lite mer i detalj, insåg han att efterfrågan på kunskap och tjänster kring e-handel var stor hos bankens kunder.

– Då började vi undersöka vad vi kunde göra för att underlätta arbetet för alla som vill dra igång en e-handelslösning. Vi vill helt enkelt sänka tröskeln till e-handeln, säger han.

Det har tagit ett drygt år, men nu är alltså laguppställningen klar som ska få ut e-handelstjänsterna på bred front till alla bankens företagskunder som vill starta försäljning över internet.

– Vi har idag ett samarbete med webbshopleverantörer som Incordia, Jetshop och e-butik.se, och med betalväxlar som Dibs och Posten Betalväxel. Vi har lagt samman våra olika tjänster i en komplett e-handelslösning. Därmed gör vi det betydligt enklare för en blivande e-handlare att få ihop alla komponenter, säger Mats Bergström.

Det tekniska och säkerhetsmässiga förarbetet är alltså klart för nya kunder, allt från sybehörsbutiken på hörnet till den lite större satsningen från någon som redan har en lite större butiksrörelse. Tanken är att komma bort från ett antal dellösningar som kunden själv får bygga ihop, och istället få ihop en helhet från början.

Idag, måndag, går alltså startskottet och från och med nu ska alltså alla Handelsbankskontor runt om i Sverige kunna erbjuda denna e-handelslösning. Mats Bergström ser stora möjligheter.

– Vi kan verkligen föra ut kunskap och tjänster på en bred front, som inte förut varit möjlig, säger han.

En viktig komponent är säkerheten.

– Många, både de som säljer och de som köper, är oroliga för säkerheten på nätet. Därför ska vår lösning ge ökad trygghet genom att vi också kommer att använda Handelsbankens namn för de som väljer vår lösning. Vi tror att det kommer att öka trovärdigheten för lösningen.

En speciell logotyp, med budskapet ”Safesale” kommer att användas.

Enligt Mats Bergström är Handelsbanken först i Sverige med det här upplägget – en totalpaketering där alla delar för en e-handelslösning ingår – och kanske till och med först i världen.

– Hur som helst tror jag nog att detta kan få fart på hela e-handelsfrågan. Vi står rustade att hjälpa företagare som har tankar på att starta försäljning över internet att komma igång, säger han.

Fakta

Handelsbanken är en av Sveriges största affärsbanker och har knappt 500 lokalkontor runt om i landet. Handelsbanken har även verksamhet i Danmark, Finland, Norge och Storbritannien.

Banken har drygt 10 000 anställda.

Omsättningen för banken ligger på cirka 2000 miljarder kronor.