I början av november lanserades Facebook Ads, ett nytt annonssystem där sociala annonser står i fokus. Tanken är att reklam ska spridas från vän till vän i nätverket.

En viktig del i det nya annonssystemet är Beacon, som gör att användares aktiviteter på sajter utanför Facebook syns i vännernas ”News feed” på nätverket. Om användaren köper något på Ebay, eller tittar på ett videoklipp på Joost publiceras information på Facebook. Ett fyrtiotal kommersiella sajter är idag med i Beacon-programmet.

Men Beacon föll inte i god jord hos en del användare. Vissa har fått sina julklappsinköp avslöjade på Facebook, andra har oroat sig över att alltför privata aktiviteter blottas för vännerna. Amerikanska medborgarrättsgruppen MoveOn har krävt att Facebook stänger funktionen.

Beacon ser ut att vara här för att stanna, men nu modifieras annonssystemet. Ingen information ska publiceras på nätverket utan användarens aktiva medgivande, lovar Facebook.

Ett popup-fönster kommer att dyka upp innan information från en sajt skickas till Facebook. Där måste användaren klicka i ”OK” innan informationen publiceras. Tidigare tvingades användaren istället aktivt välja bort att dela med sig av informationen, något som många missade.

Dessutom har den del av användarhjälpen som handlar om Beacon utökats och vid varje popup-meddelande som rör Beacon länkas till hjälpsidan.

Läs mer om Facebook på Internetworlds temasida.