Glöm högar av böcker i garaget. Nu kan man beställa en bok och sälja den vidare genom Vulkan.se.

– Vulkan.se är en plattform där folk köper och säljer med varandra, säger Sigge Eklund, författare och en av initiativtagarna, som jobbar som IT-strateg på Bonnier om dagarna.

Syftet med sajten är att bli sin egen förläggare och utgivare. Beställer man själv exemplar av sin bok betalar man ett självkostnadspris. Lägger man ut boken till försäljning bestämmer man själv pris och Vulkan tar 20 procent i förmedlingskostnad.

Sajten har smygtestats under helgen och officiellt öppnats idag. Vid första lanseringen i mitten av november fungerade inte tjänsten som den skulle, men nu verkar det vara fart på kommersen. Hittills har ett femtiotal böcker laddats upp.

Än så länge finns det bara möjlighet att trycka i svartvitt med färgomslag. Bilder rekommenderas inte, men det är på gång. Det finns moderatorer knutna till sajten för att se till att inget olagligt läggs upp och möjlighet till hjälp med korrekturläsning.

Sigge Eklund menar att en lyckad sajt med användargenererat innehåll ska sköta sig själv. Det kräver dock en del jobb innan det är verklighet och tjänsten ska utvecklas successivt.

Vulkan är den första i sitt slag i Sverige. I USA har trenden pågått i några år bland annat med Lulu och Blurb, två självpubliceringssajter som också trycker och levererar i Europa.

– Det här är en oundviklig utveckling och vi råkar vara först i Sverige.

Marknadsföringen av Vulkan har bland annat riktats mot bloggare.
– Bloggar har hittills varit ett nytt sätt att konsumera text som inte har satt sig än. Jag tycker att det ska bli intressant att se om bloggar kan få en annan spridning om de kan konsumeras på ett annat sätt, säger Sigge Eklund.

Han menar också att nya böcker lättare kan få genomslag genom utvecklingen på internet. Idag finns det naturliga kanaler för att nå ut som Facebook och bloggar. Dessutom ser han en möjlighet för företag och organisationer att sälja publikationer både i tryckt, men också i digital form via sajten.

Sigge Eklund ser inget problem med att han själv jobbar på Bonnier som i sin tur skulle kunna uppfatta Vulkan som en konkurrerande verksamhet. Den största ”rivalen” är enligt honom de traditionella publicistiska strukturerna och inte förlagen. De ska istället kunna dra nytta av sajter som Vulkan.

– Bonnier och andra förlag kan använda sajten på två sätt. Dels för att hitta nya begåvningar genom att provläsa böcker på sajten, dels för att lägga ut utgångna böcker.

Linda Skugge och Sigge Eklund står delvis själva för finansieringen tillsammans med personer i deras närhet, däribland Mikael Storåkers.

Priset för en bok i dagsläget är minimum 85 kronor för upp till 200 sidor, svartvitt tryck i A5 format. I jämförelse med exempelvis Blurb.com är det billigt. Där kostar en standardbok, 18X18 centimeter 200 sidor med mjukt omslag, cirka 210 kronor. Frakt inom Europa tillkommer, men det är däremot fyrfärgstryck och möjlighet till både text och bild.