Sponsrade länkar omsätter i Sverige i år en miljard kronor tillsammans med sökoptimering. Det innebär en tredjedel av all onlineannonsering. Det här spår IRM, Institutet för reklam och mediestatistik.

Och för alla som med spänning följt nya kunder från sök till köp är det lätt att förstå varför sökmarknadsföring växer kraftigt. Priserna är fortfarande låga i jämförelse med annan reklam. Det är enkelt att komma igång och lätt att fokusera annonseringen på rätt målgrupp. Annonsören kan också mäta effekten av annonseringen och räkna ut exakt vad en ny kund eller en ny lead kostar.

Få aktörer dominerar
Men den svenska sökmarknaden är underutvecklad i jämförelse med den i USA där sponsrade länkar i år beräknas omsätta 57 miljarder kronor eller 43 procent av internetmarknadsföringen, enligt Emarketer.

I Sverige är det främst lånemarknaden, resemarknaden, kontaktlinsbutiker och bläckpatronförsäljare som utnyttjar potentialen med marknadsförign i sökmotorerna. På en mogen marknad som bolån kan de dyraste klicken kosta uppåt 30 kronor, men att få in en låneansökan behöver ändå inte kosta mer än 600 kronor. Försumbar investering med tanke på vad en låntagare skickar till sitt bolåneinstitut år efter år.

”Går miste om intäkter”
– Det är många företag som går miste om mycket pengar eftersom de inte utnyttjar sökmarknadsföring, säger Ulf Sjöström, sökmarknadsföringskonsult på Iprospect och med flera års erfarenhet av att köpa sponsrade länkar åt både stora och små företag.

Sponsrade länkar fungerar för såväl småföretag med begränsad marknadsföringsbudget som för multinationella bolag med miljoner att sätta sprätt på. För annonsörer som främst vill nå en svensk publik är det tre annonsnätverk som gäller: Google Adwords, Yahoo Search Marketing och Eniro. De två första är även förstahandsval när det gäller annonsering mot en internationell publik.

Det är inte svårt att välja rätt nätverk. Oavsett storlek på ditt företag bör du starta med det största reklamnätverket Google Adwords. Här kan du eller din marknadsavdelning lära er av principerna för sökmarknadsföring.

Google dominerar sökmarknaden och du når uppskattningsvis mer än 80 procent av den svenska sökpubliken via Google. Därför är det ingen diskussion om du ska använda Google Adwords eller Yahoo Panama. Google är första steget, vill du sedan köpa ytterligare trafik bygger du ut med Yahoo och i nästa steg Eniro som är minst i dessa sammanhang. Google Adwords ger dig möjlighet att mäta effekten av annonsering i Yahoo Search Marketing via Google Adwords, och tvärtom är också möjligt.

Google är störst
Riktar du dig mot en internationell publik är Google obestridligt störst men i exempelvis USA har Yahoo Search Marketing en betydligt större del av sökmarknaden än i Sverige.
Har du ont om tid, eller saknar intresse för att lära dig sökmarknadsföringens grunder, finns många konsulter som kan ta hand om dina kampanjer. Arbetar du mot hela världen är nog konsulter med kontor eller partners på de aktuella marknaderna att föredra.

Läs mer
Så gör du en lyckad sökkampanj - 7 viktiga steg
Lägg upp kampanjen på Google Adwords