1. Välj version

Gå till adwords.google.com/se. Välj standardutgåva eftersom nybörjarversionen har stora begränsningar. I nästa steg väljer du vilka språk dina kunder talar. Här väljer du svenska och engelska även om du vänder dig till en svensk publik, annars kommer du att missa en försvarlig del av sökningarna eftersom många svenskar söker på Google.com. Klicka i cirkeln Länder och områden om du vill visa dina annonser i hela länder alternativt Regioner och städer om du vill begränsa visningen till specifika län. Klicka på Fortsätt.



2. Välj område

Välj Sverige som visningsområde alternativt andra länder du vill att annonserna ska visas i.



3. Skriv en annons

Skriv en effektiv annons. Google har utförliga regler för vad som får skrivas i annonsen. Utropstecken är exempelvis förbjudet i rubriken och superlativ accepteras inte. Sökordet bör finnas i rubriken och i annonstexten. Skriv först in webbadressen till din sajts ingångssida. Denna kommer att visas i annonsen. I raden under skriver du in adressen dit du vill att kunderna ska komma. Länka alltid till den sida där kunden kan göra sin affär, aldrig till förstasidan om det inte bara är trafik du är ute efter. Klicka på Fortsätt.



4. Skriv sökord

Skriv in sökorden i lilla rutan till höger för att se med vilka söktermer du kan utvidga dina nyckelord. För över de ord du vill ha till rutan åt vänster genom att klicka på Lägg till vid det aktuella ordet. Klicka på Fortsätt.



5. Välj valuta

Här väljer du valuta och sätter din högsta dagliga budget. Välj sedan det högsta priset du är bredd att betala per klick, CPC. Det går att välja så lågt som 0,07 kronor, men räkna inte med några toppositioner med en sådan begränsning. Med hjälp av trafikkalkylatorn kan du få en prognos för vilka positioner annonsen kommer att få på sidan, beräknade antal klick och vad sökorden kommer att kosta dig.


6. Registrera dig

Registrera ditt företag och bekräfta registreringen via verifikationsmejlet som skickas ut. Andra finesser hos Adwords är att du kan stoppa visningen av dina annonser för eventuella konkurrenters ip-nummer. Det finns även möjlighet att med hjälp av webboptimeraren optimera din egen landningsida för att öka konverteringen. Det går också att ladda ner en Adwords-klient till din egen dator så att du kan arbeta med dina kampanjer offline