Search Appliance är något av en sökmotor på burk, som Google säljer till företag. Hårdvarulösningen används både i intranät och för att ge besökare möjlighet att söka på företagets webbsajt.

Google Search Appliance har stöd för att söka i ett stort antal content management-system, som EMC Documentum, IBM Filenet och Microsoft Sharepoint.

Men tekniken i Search Appliance når inte upp till Googles marknadsföring av produkten. Det hävdar analysföretaget CMS Watch, som utvärderat 18 olika sökprodukter för företag.

I marknadsföringen av den senaste versionen av Search Appliance har Google betonat bättre säkerhet och ett förbättrat stöd för olika dokumenthanteringssystem. Problemet är, enligt CMS Watch, att Google sackar efter sina konkurrenter inom just dessa områden.

Å andra sidan överträffar Google Search Appliance konkurrenterna när det gäller sökningar av webbsideinnehåll.

– Utmaningen gäller intranät eller andra komplexa företagsmiljöer, där du har olika dokumenthanteringssystem och stora säkerhetskrav, säger analytikern Theresa Regli, CMS Watch, i ett pressmeddelande.