På måndagen lanserades en betaversion av Myblock.se, en ny lokal mötesplats på webben. Föreningar, samfälligheter och kompisgäng får ett verktyg till att styra upp sin kommunikation och grannar kan komma varandra närmare genom att dela med sig av sina intressen och bilder. Medlemmarna kan bland annat lägga upp profiler och skapa egna grupper.

Myblocks målgrupp är i 25-årsåldern och uppåt, och barnfamiljer.

– Vi känner att det är en målgrupp med mycket pengar och lite tid, som behöver verktyg för att göra sin vardag roligare och enklare, säger Hans Eric Melin, marknadschef på Myblock.
– Sedan har jag själv märkt att när man får barn blir närområdet mycket viktigare.

Under våren kommer även företag att kunna lägga upp egna sidor och grupper på Myblock. Företagen kan då skicka ut nyheter eller kommunicera med sina kunder på ett lokalt plan.

– Precis som privatpersoner kan företag skapa sin egen profil och vara värd till grupper. Det gör man kostnadsfritt, säger Hans Eric Melin.

Det blir också möjligt för företag att annonsera – hyperlokalt. Marknadsföringen kan anpassas till område och tid, och styras efter medlemmarnas intressen.
– Men vi kommer att vara sparsamma med annonser. De ska ha lokal relevans och stämma med målgruppen, säger Hans Eric Melin.

Det är förstås på annonseringen som Myblock, och dess huvudägare Stampen Mediapartner, ska tjäna pengar. Hans Eric Melin är inte orolig att företag kommer att nöja sig med den exponering som är gratis.

– Medlemsvolymen gör att företag kommer att vilja köpa annonser utöver det, säger han.

I inledningsskedet kan bara inbjudna medlemmar utnyttja tjänsten och de flesta av medlemmarna kommer att finnas i Stockholm och Göteborg. Men i längden krävs just en ordentlig medlemsvolym för att Myblock ska fungera.

Hans Eric Melin hoppas att redan befintliga nätverk, till exempel små föreningar, som saknar ett bra verktyg för webben kommer att hitta till Myblock.

– Vi har inte slagit på stora trumman än. Det här kommer att växa underifrån.