Att dödförklara e-postmarknadsföring som en primitiv föregångare till tekniker som rss och bloggar har varit populärt de senaste åren. Det sägs att folk drunknar i sina inkorgar och att e-post därför inte längre är en effektiv kanal.

Sanningen är att allt fler läser e-post och att man läser i genomsnitt allt fler brev varje dag. Kanalen används mer än någonsin tidigare. Oavsett vilken din målgrupp är, så läser nästan alla e-post.

Det som hänt de senaste åren är att konkurrensen om uppmärksamheten i mottagarnas inkorgar har ökat. Lösningen är inte att sluta skicka ut nyhetsbrev, utan att få mottagarna att välja just ditt brev bland alla andra. Att få ditt nyhetsbrev att bli läst, när så många andra går direkt ner i papperskorgen.

Rätt utformat kan nyhetsbrevet bli en bärande komponent i kommunikationen med kunder och potentiella kunder. Men för att det ska bli riktigt lyckat krävs det både att mottagarna efterfrågar innehållet och att företaget kan fortsätta att leverera värdefullt innehåll i nyhetsbreven år efter år

Läs mer:
7 steg som gör nyhetsbrevet till en succé

Läser du fler nyhetsbrev idag än för ett år sedan?
Det är inte längre tillåtet att rösta.