Redan för tre år sedan började Michael Roterman spåna på ett nytt community. Först det senaste halvåret har han arbetat heltid med sin skapelse: Zaplife.

Idag har nätverkssajten cirka 3 000 medlemmar, men nu ska man börja marknadsföra sidan.

– Först nu känns det som att sidan går att använda på ett bra sätt. Det finns till exempel en komplett bloggfunktion, säger Michael Roterman, grundare och ägare till Oceanic Designs som står bakom sajten.

Dessutom är det möjligt att redigera sina foton online på Zaplife. Användarna har personliga startsidor och det finns – förstås – flera kommunikationsverktyg.

Michael Roterman kallar Zaplife en konkurrent till sidor som Facebook och Myspace. Kaxigt?

– Det måste man vara. Vi satsar stort. Zaplife ska vara ett alternativ till de amerikanska sidorna som har ett tryck på sig att tjäna pengar på användarnas information. Jag tror mer på att skapa en tjänst där användarna känner sig trygga.

Hur ska ni tjäna pengar då?
– Jag tror att det går att tjäna pengar utan att utnyttja människors information. Man kan fortfarande ha reklam, men på ett smakfullt sätt. Dessutom vill vi kunna erbjuda högkvalitativa tjänster som folk är villiga att betala för. Även om det som är gratis på sajten ska räcka för de allra flesta.

Han säger att Zaplife också vill värna om användarnas privatliv. Därför går det till exempel inte att göra sin användarprofil tillgänglig för de som inte själva är medlemmar i Zaplife. Däremot är det möjligt att dela med sig av sin blogg och sitt fotoalbum externt.

Nu arbetar man på att ge Zaplife stöd för tekniker som Googles Open Social. I framtiden kommer medlemmarna att få tillgång till de applikationer som Facebooks medlemmar använder.

Men finns det verkligen plats för ytterligare ett community?
– Det är klart. Vad vi ser nu är bara början. Sajternas format är 1.0-versionen av det som kommer i framtiden. Och jag tror att nätverken kommer att integreras ännu mer med varandra och i våra liv. Det kommer att handla om vilket community som lyckas skapa en grund som är solid och användarvänlig.