Maria Wasing har varit marknadschef på programföretaget Episerver i två hektiska veckor när Internetworld når henne på telefon.

– Episerver har länge varit väldigt starkt i Sverige, nu ska vi ta ut bolaget på nya marknader och det har jag erfarenhet av sedan tidigare, säger hon för att förklara varför Episerver valt att satsa på just henne.

Hon handplockades nämligen till jobbet.
– Jag fick det via kontakter. Dessutom har jag länge varit kund till Episerver så jag känner väl till produkten.

Vad blir din viktigaste uppgift?

– Att jobba med den internationella lanseringen. Vi öppnar kontor i Finland och Holland nu närmast. Vi har redan kunder där, men öppnar kontor i eget namn.

Maria Wasing säger att man under en period plockat in folk på flera olika positioner i företaget för att förbereda den internationella expansionen. I augusti tog Episerver in 159 miljoner i riskkapital, och samtidigt utsågs Peter Larsson från Protect Data till vd. Även det var ett led i satsningen utomlands.

Maria Wasing kommer till Episerver direkt från tjänsten som marknadschef på affärskommunikationsbolaget Streamserve.

– Så jag har arbetat internationellt med mjukvarumarknadsföring tidigare.

Episerver växer rejält just nu. Förra året hade företaget en tillväxt på 41 procent, och under de senaste 18 månaderna har man ökat från 26 till 71 anställda.

Företaget säljer en egenutvecklad plattform för innehållshantering, både intranät och webbplatser. Cirka 4 500 webbplatser använder bolagets produkter.

Trots att Episerver blivit stort är företaget ganska osynligt. Hur ska ni ändra på det?
– Det är därför jag är här! Nu jobbar vi bland annat med varma webbsidor, det vill säga webbsidor som anpassar sig till besökare. Jag tror att vi kommer synas mer framöver när det gäller det. Dessutom ska vi ju synas mer internationellt.