Andreas Weigend är en halvtimme sen till vårt möte och har pratat för Svenska Dagbladet på morgonen. Det tillhör hans vardag att inspirera och hjälpa företag att tänka i andra banor.

Själv säger han att hans roll är att identifiera underliggande mönster. Det kan handla om djupare strukturer av webbsidor, ”behavioral economics”, hur kunder tar beslut och hur företaget ska positionera sig strategiskt.

Han sätter ord på det som händer inom området människor och data. Och han talar väldigt strukturerat, ofta i punkter om ett, två, tre, men i dem ryms visioner av stora mått.

Vägen till we-business

Andreas Weigends resonemang om e-, me- och we-business är intressant. De två första är historia och we-business var den stora nyheten förra året. Han definierar e-business som att företagen har varit i centrum i tio år och att de har sökt upp kunderna. Det som traditionellt kallas e-affärer.

Me-business är snarare att kunden är i centrum och den kontaktar företag som den är intresserad av och att det handlar om jag-affärer. Men det var 2006.

Det nya begreppet – we-business – innebär att massor av människor är sammankopplade genom konversationer och i dem sker en upptäckandeprocess av produkter och tjänster som i sin tur kan leda till handel.

Centralt i we-business är att förstå hur nya plattformar för kommunikation fungerar, som Facebook och Myspace. Förändringarna är dramatiska tycker Andreas Weigend. 60 till 70 procent av vad barn och ungdomar läser är vad deras vänner har skrivit. Sättet människor agerar i det verkliga livet har förflyttats online och onlineverktyg stödjer numera riktig interaktivitet mellan individer.

– Det är här det roliga börjar, säger Andreas Weigend.
Tankarna är välgrundande och han har mycket erfarenhet av en relativt ung bransch. För honom hänger allt ihop och han har hunnit med en hel del i sitt 48-åriga liv.

För 21 år sedan lämnade han Tyskland för USA och tog sin doktorsexamen i fysik på Stanford University. Hans hem är i San Francisco, i Shanghai och på resande fot. I början av 90-talet var han forskare på Xerox Parc i Palo Alto, Kalifornien. Från 1997 till 2000 var han professor på New York University – och analyserade ekonomiska data från Wall Street för att förstå olika stilar av att handla på börsen.

– I slutet av 80-talet fanns den mest intressanta datan att analysera inom fysik och i slutet av 90-talet fanns den inom ekonomi, menar han.

Föregångare på interaktion

I slutet av 90-talet när människor verkligen började använda webben hade han sin egen startup, Mood Logic. Den byggde på att användare fick bedöma sånger och resulterade i en miljon bedömningar av sånger utifrån 35 dimensioner.

– Det var webb 2.0. Människor deltog genom att bedöma sånger och fick något ut av det som spellistor och rekommendationer av andra.

Idag är han konsult och jobbar för tillfället med tre saker. Dels som rådgivare för företag, däribland svenska Incordia som levererar e-handelssystem. Dels gör han workshops med företag över hela världen som till exempel Yahoo, tyska Auto och Alibaba, en aktionssajt i Kina.

Dessutom är han professor på Stanford och gästprofessor på andra universitet. Hans specialområde är datamining vilket innebär att ta vara på de spår användare lämnar efter sig på internet. Datan analyseras och kan användas för att identifiera beteenden på nätet.

Din väg till e-handel

Många av Andreas Weigends tankegångar bygger på det han gjort tidigare och det gäller att hänga med. Han beskriver e-business-utvecklingen i en pyramid (se illustrationen nedan). Längst ner kommer data – olika sätt att samla in information.

Nästa steg är experiment – att mäta och testa vad som fungerar. Efter det kommer delaktighet – webb 2.0, hur man ger människor chansen att berätta något genom exempelvis recensioner. Näst längst upp är interaktion – att tillgodose behovet människor har av att interagera. I toppen kommer community.

– Nu är det we-business som gäller. Med det menas att vi har ett community och att det är tid för generation C. Jag tror på att jag är en del av generation C vilket innebär co-creation, communication, conversations, connected och community – att skapa tillsammans.

E-handel för Andreas Weigend är inte att köpa och sälja varor utan att få människor att upptäcka saker de vill köpa. Tillsammans bildar de ett community och är sammankopplade genom konversationer.

– E-handel är att skapa, bibehålla och förfina produktmedvetenhet hos människor. Tänk större. Allt handlar om att skapa en väg till konversationerna kunderna har.

Reklamen och we-business

Han pratar om en förflyttning inom marknadsföring. Vad som tidigare var pr-avdelningar som sammanställde pressmeddelanden och skickade ut har gått över till att produkten är den nya marknadsföringen.

God kundservice är av stor betydelse. Varför? Jo, för att kunderna pratar med varandra digitalt om service på egen hand. Företagen har valet att lyssna och att kommunicera med dem. Kanske genom en blogg där man uppdaterar vad som händer.

De som väljer att ta hänsyn till vad konsumenterna pratar om har oändligt mycket större möjligheter att lyckas. Ett företag som har varit väldigt framgångsrikt på det är Amazon. Där jobbade Andreas Weigend själv mellan 2004 och 2006 som chefsarkitekt.

– Amazon är grundat på grundaren Jeff Bezos vision och han är ett riktigt geni. Den handlar om att vara kundfokuserad genom att använda teknik på rätt sätt.

Andreas Weigend identifierar tre saker som har lett till Amazons framgång: mycket god kundservice för slutkunden, att man öppnat för andra att sälja på Amazon samt att 250 000-300 000 utvecklare använder Amazons webbtjänster.

Framgång med teknik

Teknik är en universallösning för Amazons och e-handelns gigantiska tillväxt. Och Amazon har det senaste ett och ett halvt åren varit mycket framgångsrikt med att sälja utrymme på webbplattformen S3. Teknisk infrastruktur inom e-handel har blivit en handelsvara i sig och många e-handlare väljer idag att hyra in sig på e-handelsplattformar och betalningssystem. Det som tidigare var dyrt att utveckla är numera skalbart.

– Idag gör man saker i stor skala och det är tydligare var konkurrensfördelarna ligger. Nyckeln är att tänka över sin datastrategi.

Han tar Google som ett exempel. En del av sökjättens strategi är att tillhandahålla tjänster som tidigare har varit väldigt kostsamma att utveckla, exempelvis kartor genom Google Maps.

Flera aktörer som Facebook och Google har också öppnat upp sitt gränssnitt för utvecklare som bidrar till utvecklingen av tjänster. Men det gäller att avväga vilken data som ska vara publik och inte, och hur du kan få världen att hjälpa dig utan att ge bort dina affärer.

Tekniken är också det som ger möjlighet till konversationerna digitalt, med bredband för massorna i västvärlden och i USA och webbens näst intill obegränsade möjligheter. Andreas Weigend återkommer även ständigt till betydelsen av lågtröskelprodukter som till exempel mobilen. Och att Skandinavien och Kina ligger i framkant jämfört med USA vilket betyder helt andra upplevelser för konsumenterna.

I Kina har utvecklingen gått längst. Där kan man till exempel ta en bild av en produkt, skicka bilden till ett företag som letar upp var den finns att köpa. I sin tur kan företagen skicka annonser till konsumenten och ge rabatter. Att ge data för att få data.

– Jag vet inte om det är e-handel, men det är utan tvivel elektronisk kommunikation. Att utföra transaktioner på avstånd och att nå ut till människor. Rekommendationer mobilt är ett sätt för människor att upptäcka nya saker de inte visste fanns. Det kan i slutändan leda till ett köp.

I Kina råder ett omvänt förhållande jämfört med Europa och USA. Mer än en halv miljard människor har en mobiltelefon men bara 100 miljoner har en pc. I Shanghai når regeringen de 25 miljoner invånarna via mobilen.

– E-handeln är närmare med lågtröskelprodukter. Vi måste tänka större än e-handel – både e-handel och m-handel (mobil handel). Min vision ända sedan 1991 när jag var på Xerox Parc är att människor ska få konsumera data på det sätt som passar dem, säger Andreas Weigend.

Digital exhibitionist

Han har själv kallats digital exhibitionist av den tyska regeringens ansvarige för dataintegritet eftersom han har sin kalender online publikt och visar vart han befinner sig på sin hemsida.

Hans nästa önskan är en mobil med inbyggd GPS och helst av allt skulle han vilja kunna koppla den till en widget på sin hemsida för att visa var han är i realtid.

Han ger ett exempel på att folk använder den apparat de själva vill. Om någon för tio år sen hade sagt att vi skulle titta på tv på en telefon skulle vi ha sagt att det var helt galet, när man kunde gå hem och titta på en tv eller gå på bio istället.

– Min vision är att vi ska göra det enkelt för människor att konsumera och producera, resten är teknik. Det är skönheten med teknik, att den görs så enkel att alla kan använda den. Ingen läser ju en manual för att till exempel använda Google eller Amazon.