Trots att det gått ett halvår sedan Google förbjöd sajtägare att köpa länkar för att höja sin ranking i sökmotorn är det fortfarande det hetaste ämnet på årets Search Engine Strategies i London på tisdagen.
Länkköp är naturligtvis svårt att kontrollera, men Google har hotat med att följa upp alla indikationer om länkköp. Många sajter har också straffats för att de köpt länkar.
– Google borde sätta upp en stor skylt och varna alla att de kommer att döda alla som köper länkar, säger David Naylor på Bronco under den inledande paneldebatten och visar med sitt kroppsspråk vad han tycker om förbudet.
Idag händer det att konkurrenter köper länkar till någon på marknaden som de vill slå ut. En konsult i publiken berättar att hans klient fallit från plats ett till plats sextio i sökresultatet.
– Det behöver inte ta mer än sju dagar att slå ut någon från Googles sökresultat, säger David Naylor.
Problemet är att idag har de flesta sajter gjort det mesta rätt på sina egna sajter och då återstår i princip att skaffa rätt inlänkning, enligt SEO-konsulten Steve Johnston.
– Satsa på att bygga upp dina egna länkresurser och de bör se organiskt uppbyggda, säger SEO-konsulten Ralph Tegtmeier.
Anledningen att Google förbjöd länkköp till att börja med var för att minska problemet med alla spamlänkar som smutsar ner hela bloggsfären. Men problemets lösning ligger sannolikt någon annanstans.
– Vi måste komma förbi att länkar sätter en så stor del av värdet på en sajt. Det måste finnas andra parametrar att bedöma värdet på en sajt, säger Mike Grehan, grundare av Searchvisible Ltd.
Läs mer här!