Dagens fråga 19 mars:

Vad är Googles rekommendation angående sökmotoroptimering? Är det bästa ur Googles synpunkt att man inte sökmotoroptimerar överhuvudtaget utan bara
försöker skapa så relevant innehåll som möjligt för besökarna (och inte för spindlarna)?

Svar från Adam Lasnik:

Vi välkomnar allt och alla (förutsatt att det är i linje med våra Webmaster Guidelines) som gör websidor med originellt och intressant innehåll mer tillgängliga för Googleboten och människor. Ibland kan sådana förbättringar vara sökoptimerare som arbetar ansvarsfullt med sina kunder för att göra en e-handelssajt mer navigerbar för synskadade, för människor som använder sin mobil på nätet och så vidare. Webmasters kan få ytterligare information om hur Google ser på sökoptimering och optimerare – samt ta del av några varningsord.

Tidigare frågor och svar

Dagens fråga 18 mars:

Kommer content att bli king igen?:)

Svar från Adam Lasnik:

Innehåll är redan kung. Majoriteten av användare hittar igen och igen det de letar efter i våra sökresultat. Det sker tack vare de begåvade och hårt arbetande webmasters runt om i världen som skapar intressant innehåll och gör det tillgänglig.

Dagens fråga 17 mars:

Subdomäner - hur ser Google på det? Kommer de värderas likadant som en huvuddomän?

Svar från Adam Lasnik:

Att ha ett domännamn för sitt företag (som till exempel www.crayfishforamericans.se) jämfört med en underdomän (som till exempel www.crayfishforamericans.example.se) kan ge fördelar. Användare minns sannolikt en URL bättre och det visar också på att man tar sitt varumärke på allvar. Däremot är det inte bra att ha många domäner för ett företag (buycrayfishforamericans.se, rentcrayfishforamericans.se, crayfishforamericansrebates.se) eftersom det är förbryllande för användare, ökar risken för phising/identitetsstöld och sprider inkommande sidrankingar istället för att smart fokusera på en huvuddomän. Inom en domän kan den understruktur med underdomäner och underkataloger användas som bäst fungerar för besökarna till sajten.

Dagens fråga 14 mars:

Interna directories, kan de innehålla olika sidor och länkpartners eller ska det endast vara sådana som är relevanta för innehållet?

Svar från Adam Lasnik:

Länkar på en sida bör realistiskt sett vara intressanta för dem som besöker den sidan. Webmasters bör fråga sig om den som är intresserad av deras sida också är intresserade av sidorna länkarna går till. Kataloger där redaktörer noggrant väljer ut länkar kan vara användbara medan kataloger där länkar listas urskiljningslöst troligen inte tillför något värde för användare och därför inte heller gillas av Google.

Dagens fråga 13 mars:

Hur kommer google se på inkommande länkar, ska det vara relavanta länkar för innehållet på min site tex poker, eller kan det vara en massa orelevanta länkar som det har varit hittills?

Svar från Adam Lasnik:

Vi lägger en hel del tid och resurser på att analysera länkmönster och vi lägger mer vikt på länkar som är tydligt naturliga och som har redaktionellt värde. Därför är ett par väl genomtänkta länkar från högkvalitativa sajter mer värda än många länkar från sajter av lägre kvalitet.

Dagens fråga 12 mars:

Jag har precis startat en firma på nätet. Och har naturligtvis inte råd med dyr annonsering så här i början. När jag googlar på tex mitt eget namn kommer jag ju upp, och det kostar inget. Varför kommer inte min företagssida upp när jag googlar sökord direkt från min sida?

Svar från Adam Lasnik:

Vi vill naturligtvis att företag dyker upp i våra sökresultat på sökningar på namnet, eftersom det är bra för både företaget och våra användare. I ett fåtal fall händer inte det vilket kan ha en mängd olika förklaringar. Vi har funnit att ibland är det webmasters eller serveradministratorn som av misstag blockerat Googleboten. Andra gånger kan det vara för att sajten nästan till 100% är konstruerad i Flash eller något annat grafikprogram. Då finns det ofta väldigt lite textinnehåll som vi kan söka av och förstå. Men i nästan alla fall kan webmasters hitta effektiva och smarta tips i vårt center för webmasters som också innehåller en uppdaterad webmaster blog, dokument med mängder av tips och guidelines, en uppsättning utmärkta webmaster verktyg och ett diskussionsforum där många vänliga experter svarar på frågor.

Dagens fråga 11 mars:

Ett bolag (vars moderbolag jag jobbar på) vill ha hjälp med att uppdatera den information som syns i sökresultatet i Google, dvs under länken. Den information som står där i dag är gammal. Jag har skapat ett google-konto och har kollat på Verktyg för webbansvariga men kan inte hitta information
om vart och hur man ändrar denna text. Kanske är jag otålig och har missat något.

Svar från Adam Lasnik:

Vi söker igenom enorma mängder webbsidor varje dag och vi uppdaterar hela tiden vårt index. När webmasters vill att sidor med nytt innehåll ska sökas av snabbare kan de klicka i alternativet ”snabbare” i ”crawl rate” i deras Webmaster verktygskonto. De bör också se till att sajten är tillgänglig för Googleboten och att relevanta och högkvalitativa sajter på Internet länkar till sajten.

Dagens fråga 10 mars:

Jag undrar om ni kunde förklara hur man hittar bra sökresultat när man söker på Google?

Svar från Adam Lasnik:

Vårt mål är att leverera bra resultat för varje sökning. Vi inser dock att vissa användare har individuella eller väldigt speciella önskemål och behov. Dessa användare kan med fördel använda vårt Avancerade sök och för detaljerad hjälpinformation samt listan med samtliga funktioner i vårt Google hjälpcenter för sök.

Dagens fråga 7 mars:

Jag tycker att det är ett problem med en massa spammade webbsajter på Internet. Dessa sajter ser ut som diskussionsforum men är fullmatade med länkar på olika sökord om sex eller spammeddelanden. Har använt funktionen "Report spam in our index" i Google Webmaster Central för drygt en månad sedan, där jag rapporterade ett sökord och vad det gav för sökresultat. Men ingenting tycks ha hänt. Hur lång tid tar det för Google att rensa upp detta?

Svar från Adam Lasnik:

Vi ser allvarligt på rapporter om både web spam och betalda länkar som försöker påverka pagerankingen. För att fortsätta förbättra kvaliteten på vårt index kontinuerligt och på alla språk använder vi informationen vi får från dessa rapporter för att algoritmiskt upptäcka och rensa bort lågkvalitativa sajter på ett hållbart och skalbart sätt. Detta kanske inte syns på en gång men den information vi får från Googles användare spelar en viktig roll i arbetet med att göra sökkvaliteten bättre.

Dagens fråga 6 mars:

Vilken är den enskild viktigaste parametern för att hamna på bra placeringar i Google?

Svar från Adam Lasnik:

Kvalitet och naturliga länkar. Men det är viktigt att komma ihåg att den historiskt grundläggande sökalgoritmen Page Rank bara är en av tvåhundra olika parametrar som utgör våra algoritmer. Och även om webmasters inte helt och hållet kan kontrollera vilka som länkar till deras sidor kan de definitivt arbeta på att förbättra kvaliteten på sajten – vilket vanligtvis leder till ökade antal länkar av kvalitet.

Dagens fråga 5 mars:

Jag har sajter med reseinformation på engelska, spanska och svenska. Min fråga gäller "extended characters" och om hur de bör presenteras i koden. Ett exempel är landet Panama, på spanska skrivs det med accent och blir då Panamá, enligt rekommendationerna från W3C bör man skriva det "Panamá". Klarar Google av att se att "Panamá" och "Panamá" är samma ord? Blir det någon skillnad i sökresultat om jag använder ordet "Panama" eller "Panamá?" eller "Panamá"?

Svar från Adam Lasnik:


Vi är medvetna om att det finns många olika sätt att skriva ”extended characters” på och vår ambition är att stödja de flesta. Det finns inte riktigt plats att gå på djupet här men ett tips är att gå in på vår blogg för mer information.

Dagens fråga 4 mars:

Googles organiska index håller på att "sunkas ner" av alla länkar som enbart är till för att ge en webbplats oförtjänt bra placering. Varför finns det ingen uppriktighet i SEO-branschen som talar om för klienterna att första steget är att göra webbplatsen tillräckligt intressant och innehållsrik för att försvara en bra indexering? Vad gör Google för att "rädda" sitt index?

Svar från Adam Lasnik:

Bra innehåll är verkligen grunden för en websida av kvalitet och det är med glädje vi noterar att det är just den typen av sajter som är framgångsrika hos användarna och hos Google i det långa loppet. Som med allt här i världen, finns det självklart de som försöker nå fördelar genom bedrägeri och vi försöker med alla möjliga medel att upptäcka detta och hantera sådana situationer på ett bra sätt. Vår Sökkvalitetsgrupp består av människor från många kontinenter som pratar en mängd olika språk med mycket olika bakgrund och erfarenheter (från data-vetenskapsmän till lingvister) för att hjälpa till med detta arbete internationellt.