- Search Engine Strategies har omkring 8000 deltagare, vilken gör den störst inom vårt område. De flesta är marknadschefer och experter, det vill säga precis sådana människor vi gör affärer med. Google, Yahoo och Microsoft finns alla där, men vi står ändå som huvudsponsor, vilket ger oss en unik chans att stärka vårt varumärke i USA.

Hur viktig är den amerikanska marknaden för er?

- För oss är den liten än så länge, men som helhet är den enorm. De ligger långt före Europa vad gäller digital marknadsföring och det finns mångårig kunskap där som vi kan ta med oss till den europeiska marknaden. Det ska bli intressant att se vad som händer inom nya trender som mobil marknadsföring och mobilsök och även att höra vad exempelvis Google säger om framtiden. Samtidigt går vårt amerikanska bolag bra, så visst vill vi visa upp det ordentligt för besökarna.

Men ni har inte tröttnat på Sverige ännu?

- Sverige kommer nog i framtiden vara en liten marknad för oss, eftersom svenska företag fortfarande satsar så lite på vårt område. Ser man på företag som Tradedoubler så kommer bara åtta procent av deras budget från Sverige och så kan det nog se ut för oss också inom några år. Vi satsar stort i England och tror även på övriga större marknader i Europa.

Vad kostar huvudsponsoravtalet?

- Det är onekligen en hyfsat stor satsning, som slukar ungefär tio procent av vår marknadsföringsbudget. Men vi räknar med att ta igen det snabbt. Vi är bra på att göra affärer direkt på sådana mässor.

Hur många är ni som åker till det stora äpplet?

- Det kommer ett tiotal SEO-experter från vårt amerikanska bolag. Vår tekniska chef från England åker dit för att tala om ”widgets and gadgets” och så blir vi ett gäng svenskar också. Alla våra marknader kommer att vara representerade.

Läs mer om digital marknadsföring på vår temasida