Enligt Postens senaste rapport Distanshandeln idag 2008 har 75 procent av svenskarna någon gång handlat på distans.

2007 omsatte distanshandeln totalt 22,4 miljarder kronor, en ökning från 19,2 miljarder kronor året innan. Det är den internetbaserade handeln som står bakom tillväxten. E-handeln ökade med nästan 24 procent och omsatte 17,7 miljarder kronor under förra året.

Postens undersökning visar också att:

Sju av tio, 69 procent, av de som distanshandlar gör oftast sina beställningar via nätet. Distanshandeln blir alltså allt mer synonym med e-handel.

Tre av tio som e-handlar tror att de kommer att handla mer under det kommande året jämfört med det föregående. Enbart fem procent tror att de kommer handla mindre på nätet.

Mer än hälften, 56 procent, skaffar sig först en överblick via prisjämförelsesajter. Nästan lika många, 44 procent, läser konsumentomdömen på nätet innan de e-handlar.

Nästan nio av tio svenskar som distanshandlar med andra privatpersoner möter sin motpart på nätet, exempelvis på Blocket eller Tradera.