Trots snack om konjunkturnedgång har listan med tips varit längre än någonsin. Den innehåller en lång rad lovande projekt och människor som tror på det de gör.
Och konkurrensen är stenhård. Spåren av it-kraschen verkar ha suddats ut och i takt med att webb 2.0-tankarna etablerats har företagen kommit vidare och hittat innovativa sätt att tjäna pengar på internet. Gamla tjänster är på väg att bytas ut mot nya och entreprenörerna har förstått hur de kan dra nytta av marknaden och användarna.
Här är de 25 hetaste nätentreprenörerna som vi tror kommer att lyckas under 2008. Vissa har kommit längre än andra, men den gemensamma nämnaren är att de siktar högt och skjuter mot mål:
1. Anders Kyhlstedt & Peo Nilsson - Booli
2. Louise Jansson & Susanne Söderberg - Familjeapoteket
5. Daniel Ek & Martin Lorentzon - Spotify
8. Sorosh Tavakoli - Videoplaza
9. Anders Lövbrand - Viewserve
10. Henric Ehrenblad & Patrik Fagerlund - Widespace
13. Frans Lundberg & Anton Lundberg - Skycash
15. Lars Hektor - Permission Solutions
16. Mikael Sundström - Oricane
17. Eric Wahlforss & Alexander Ljung - Soundcloud
20. Daniel Arthursson - Xcerion
21. Thérèse Mannheimer - Brainspiration
22. Arwind Malhotra - Yoursongs
24. Patric Bottne & Jim Nilsson - Camclic
Under arbetet med entreprenörslistan fick många intressanta idéer sållas bort. Här är tre till som också kan vara värda att hålla ögonen på - men som tyvärr hamnade utanför listan.
Internetworld har dammsugit marknaden efter nya entreprenörer genom att samla in tips från högskolekuvöser, företagsinkubatorer, riskkapitalister och nätverk över hela landet. Våra läsare har också bidragit med mängder av tips via vår webbplats. Av alla leads har vi valt ut de 25 vi tror på mest under det kommande året.
Vi bedömde:
- Drivkraft och visioner
- Affärsidé
- Risk
- Affärsmodell
- Potential för framgång under 2008