Med en tydlig nisch och tekniska lösningar ger Tailsweep möjligheter för annonsörer att gå ut med riktade annonsbudskap hos bloggar och sociala medier enligt ”long tail”-principen.

På kort tid har företaget lyckats nå en räckvidd av två miljoner unika besökare per vecka och har redan ett antal kända varumärken i sitt annonsörsstall som Nokia, Adobe, Universal Music, Nordisk Film, H&M. Nätverket har cirka 20 000 anslutna bloggar.

Annonskampanjerna mäts inte bara i annonsvisningar och klickfrekvens utan också i varumärkeseffekter och virala effekter genom en sökmotor som indexerar över 130 000 bloggar.

Bloggar och sociala medier har ofta en initierad och aktiv publik och Tailsweep har förstått att utnyttja ordets makt mellan vänner och bekanta i att skapa buzz om varumärken. Nu väntar en internationell lansering.

Fakta

Produkt: Annonsnätverk med bloggar och sociala medier
Startades: 2006 med första verksamhetsår 2007
Anställda: 10 och i en rekryteringsfas
Ort: Stockholm
Omsättning: ingen uppgift, växer i snitt med 30 procent varje månad
Ägare: De tre grundarna Joachim Lerulf, Mikael Svärdh och Marcus Herou (är tillsammans majoritetsägare), det engelska riskkapitalbolaget New Street Capital samt ett fåtal privata investerare.
www.tailsweep.com