För ett år sedan utsåg Internetworld Anders Fredriksson och Tomasz Matuszczyk till Sveriges hetaste IT-entreprenörer 2007. De hade då precis startat tjänsten Tablefinder, som skulle rekommendera restauranger och erbjuda bordsbokningar, med hjälp av en stor portion användargenererat innehåll.

Sedan dess har bolaget ändrat sin affärsmodell – inte en, utan två gånger. Den första förändringen innebar att Tablefinder skulle bli en metasökmotor, alltså ge en samlad bild av andra bokningstjänster.

- Det finns många system, men vi ville samla alla restauranger i världen i en och samma tjänst, säger Anders Fredriksson.

För denna affärsidé vann de entreprenörstävlingen Seed Camp i London. Det erkännandet betydde mycket för Tablefinder, och gav Anders och Tomasz många värdefulla kontakter med andra entreprenörer och riskkapitalister runt om i Europa.

- Efter det jobbade vi väldigt intensivt med riskkapitalister i London i några månader. Vi skrev flera viktiga avtal för att få in fler restauranger, säger Anders Fredriksson.

Men i höstas förändrades marknaden, med många uppköp av små bolag. Samtidigt hoppade flera av bolagets partners av, vilket gjorde att den planerade rundan med nytt riskkapital inte blev av. Bolaget bytte inriktning igen. Nu satsar de på att matcha restaurangerna med användarens personliga smak och geografiska placering – istället för att ge tillgång till alla restauranger i hela världen.

- De senaste månaderna har vi omgrupperat oss. Nu tar vi ett nytt steg framåt och vi har börjat se ljuset i slutet av tunneln igen. Nu är det ”back to basics” som gäller, säger Anders Fredriksson.

- Vi har begått väldigt många misstag under den här perioden. Samtidigt är jag glad för det som hänt – vi har lärt oss mycket, och det känns som att vi kan komma mycket längre nu.

Flera som lyckats

På andra plats på förra årets topplista var Jan-Erik Solem med sitt bolag Polar Rose. Även deras tjänst är fortfarande i beta-version, men utvecklingen går som planerat.

- Nu står vi precis inför den stora lanseringen av vår söktjänst, som nu ska öppna för allmänheten, säger Jan-Erik Solem.

De har fått en hel del feedback på sin tjänst, som används för att identifiera personerna på alla bilder på internet. Sajten kommer att se lite annorlunda ut framöver, baserat på den feedback de har fått. Polar Rose har under det gångna året varit fortsatt uppmärksammat:

- Vi blev utsedda till Technology Pioneer 2008 av World Economic Forum. Det innebar bland annat att det blev lättare att attrahera duktig personal, säger Jan-Erik Solem.

En annan av toppentreprenörerna var Lisa Hemph, med jobbsökarsajten Workey. Även Workey har öppnat för allmänheten, och de har fått bra respons från arbetssökande.

– De har hört av sig och sagt att de aldrig hade hittat sina nya jobb om de inte använt vår tjänst, säger Lisa Hemph.

Antalet besökare har växt väldigt snabbt. Under det senaste året har Workey tagit in riskkapital, och nu är de sex anställda. Affärsmodellen bygger på att arbetsgivare betalar för besökare till sina platsannonser.

Även Trond Bugge, vd på mobiltjänsten Superlocal, är nöjd med det senaste årets utveckling.

– Vi har haft våra ”ups and downs”, men nu går det bra. Vårt första kvartal med
svarta siffror är just avslutat, säger han.

Videoredigering med ny målgrupp

Jonas Hombert hörde också till fjolårets hetaste entreprenörer, när han tillsammans med Fredrik Samanta och Andreas Harju startade webbtjänsten Jaycut. Där kan man redigera video direkt i webbläsaren, och det har väckt stort intresse bland användarna. Visionen är ”videoredigering för världen”, och man är redan en bra bit på vägen, med registrerade användare från 157 länder.

- Man upptäcker med tiden att marknaden är så väldigt dynamisk. Det är viktigt att vi inte envist håller oss fast vid vår första idé, säger Jonas Hombert.

Nu jobbar bolaget mest med business-to-business, till skillnad från den ursprungliga idén som var en tjänst för privatpersoner. Den öppna tjänsten för privatpersoner är fortfarande väldigt viktig, men främst som bas för att jobba med licensiering av tekniken till andra företag. Idag används deras videoredigering i allt ifrån rekryteringskampanjer till tävlingar, under andra företags flagg. Och deras tajming var perfekt:

- Alla vill ha video idag. Alla vill ha hög kvalitet, och gärna användargenererat material.

Den ursprungliga idén var att tjäna pengar genom videoannonser i den öppna plattformen – och det är en idé som Jonas Hombert fortfarande tror på:

- Jag tror fortfarande att marknaden för videoannonser kommer att bli enorm, men vi är inte där än. Det gäller att vara flexibel över tid och kunna anpassa sig efter rådande förutsättningar, säger han.