Böcker går aldrig ur tiden. Men det har tidigare varit svårt att publicera dem i liten skala. En hög med böcker som ligger och dammar i ett förråd är mer regel än undantag. För att få ekonomi i böcker var man förr tvungen att trycka upp emot 25000 exemplar i en stöt.

Men inte längre. Med modellen print-on-demand och internets hjälp är en bok närmare än vad du tror.
Det amerikanska webbföretaget Blurb har specialiserat sig på området och tagit fram en mjukvara för bokredigering. Nu lanseras den i en specialversion, riktad mot företag, som kallas B3 – Blurb + Business-to-Business. Den kommer först till USA i stängd betaversion, och Europa får vänta till sommaren. Till hösten går B3 live till hela marknaden.

Blurb tryckte 80 000 boktitlar förra året och har kostnadsfri återförsäljning för sina kunder via en e-butik på Blurb.com. Fotografer är en stor målgrupp och de använder bland annat böckerna för att illustrera vilka slags bilder de kan ta för att sälja in sig själva.
Andra exempel på företagslitteratur är arkitektur och design. Företagen kan till exempel visa vilka slags hus eller material som är tillgängliga. Fler exempel på ämnen är välgörenhetskampanjer och miljötänkande.

Biltillverkaren Lexus har tryckt en ”luxury eco-lifestyle”-bok, till potentiella kunder. Konsultföretaget Stone & Yamaschita, som har sålt sina råd till höjdare som Steve Jobs och Jerry Yang, trycker upp en bok om projektresultatet till varje företag de jobbar med. En stor engelsk klädkedja använder böcker som interninformation för att illustrera hur deras butiker ska se.

– En Powerpoint-presentation har till exempel inte lika mycket tyngd och lika lång livslängd som en bok, säger Eileen Gittins, grundare och vd för Blurb.
– Människor har lätt för att trycka på delete när det gäller en Powerpoint-fil, men det är inte lätt att kasta en bok.

Eileen Gittins är serieentreprenör och fotograf. Hon kom på idén med Blurb när hon själv ville trycka en bok med text och bild, men inte hittade en sådan tjänst på marknaden.
Böcker är en mer permanent marknadsföringskanal, men blir mer föränderlig med verktyg som gör att innehållet lätt kan ändras och kan tryckas vid behov.
– En bok gör det digitala livet påtagligt. Det är en intressant mix av permanent och semi-permanent. Du har fördelen av en fysisk produkt, men som också är virtuell, säger Eileen Gittins.

Hon jämför med att trycka upp broschyrer med företagsinformation. Det tar lång tid att få till format, text och layout och de måste tryckas upp i stora kvantiteter för att få ner priset.

Den nya programvaran B3 bygger på Blurbs befintliga mjukvara Booksmart. Den laddas ner från Blurb.com och är kompatibel för nedladdning, direkt in i ett bokformat, från flera digitala format, exempelvis bloggnätverken Blogger, Live Journal, Typepad eller Wordpress. Blurb är partner med Yahoos fototjänst Flickr och därifrån går det att direkt ladda ner en rad markerade foton, detsamma gäller för Googles tjänst Picassa. Det går även att ladda ner en hel mapp med foton från din dator direkt in i Booksmart, eller en textfil från Word.

I lanseringen av B3 ingår att ge extra support till företag genom kundtjänst online och via telefon med möjligheter till en snabb offert eller produktionstid. Plattformen är mer tekniskt avancerad än Booksmart och har bland annat en garanti att det du ser på skärmen är det verkliga fysiska resultatet. Trycket sker garanterat i samma pressar för att få exakt samma färgkombination.
– Med böcker kan företag skapa en personaliserad marknadskommunikation för en låg kostnad, menar Eileen Gittins.

Men självpublicering är fortfarande en relativt kostsam affär (se räknexempel) för företag liksom all tryckt företagsinformation. Och trots att det går att trycka en bok i taget, enligt print on demand-principen, ger större kvantiteter självklart ett lägre pris.

Blurb är inte den billigaste aktören på marknaden, konkurrenten Lulu håller lägre priser. Det svenska alternativet Vulkan som lanserades för några månader sedan är också billigare, men det ligger långt efter i utvecklingen. Och varken Lulu eller Vulkan har ett redigeringsverktyg som Blurb har, med layoutförslag och färgtryck i standardpriset.


Så mycket kostar det

100 exemplar av en bok i måtten 20x25 cm, 20-40 sidor med mjuk pärm, kostar 1345,50 euro (med 10 procents rabatt) = cirka 12 800 kronor. UPS standardfrakt för böckerna kostar 43,91 euro = cirka 418 kronor. Totalt blir kostnaden 13 218 kronor.

Generellt blir styckkostnaden lägre ju fler böcker du beställer i samma omgång. Kvantitetsrabatt:
10 – 199 exemplar ger 10 procents rabatt
200 – 400 exemplar ger 15 procents rabatt
400 – och fler exemplar. Be om offert.


Andra aktörer inom självpublicering

Lulu
www.lulu.com

Vulkan
www.vulkan.se

Solentro
www.solentro.com

Edita
www.gordinegenbok.se


Till Internetworlds temasida om marknadsföring

Fakta

Affärsidé: Att erbjuda en så enkel och smart självpubliceringstjänst att vem som helst kan ge ut sin egen bok.
Startade: 2005, tjänsten lanserades 2006
Vd: Eileen Gittins
Ägare: Eileen Gittins samt riskkapitalföretagen Canaan och Anthem som investerat totalt 16 miljoner USD i Blurb
Resultat 2007: beräknat till mellan 5 och 10 miljoner USD (varav 20 % av omsättningen kommer från Europa)
Kundkategorier: 50 % av kunderna är konsumenter, men tillväxten ligger i företag och professionella yrkesgrupper. Tillverkning för Europa sker i Nederländerna.
www.blurb.com