Microsoft har nu slutligen lagt ner ambitionerna på att överta Yahoo. Det är därmed slutet på det som skulle kunna bli en historisk affär och det gör också att Microsoft är tillbaka på ruta ett i sin kamp mot Google.

- Vi tror fortfarande att vårt erbjudande hade varit det bästa för både Microsoft, Yahoo och för marknaden i stort. Vårt mål med att gå samman med Yahoo var att kunna erbjuda fler alternativ och ännu mer innovation på marknaden och för att skapa ett tydligt värde också för aktieägare och medarbetare på de båda bolagen, säger Microsofts vd Steve Ballmer i ett pressmeddelande som skickades ut under lördagen, som refereras av IDG News Service.

Microsoft har flera gånger höjt sitt bud med 5 miljarder dollar motsvarande ett bud på 33 dollar per aktie, men det räckte inte för att övertyga Yahoo som ville ha 37 dollar per aktie, enligt Microsoft.

- Efter ett moget övervägande tror vi att de krav som Yahoo ställde på oss inte skulle bli en bra affär och det ligger i vårt intresse att i det här läget dra tillbaka vårt erbjudande, säger Steve Ballmer.

I ett svar från Yahoo, skriver bolaget att Microsofts bud var för lågt och hävdar att många av Yahoos aktieägare delar den uppfattningen.

- Yahoo är lönsamt, växande och levererar bra enligt sin strategiska plan för att ta ytterligare positioner på den fortfarande relativt unga marknaden för internetannonsering, säger Roy Bostock, ordförande i Yahoos styrelse i ett uttalande.

Var det bra att Microsoft inte köpte Yahoo?
Det är inte längre tillåtet att rösta.