Bakom Webby Awards står The International Academy of Digital Arts and Sciences, en grupp bestående av hela 550 ledamöter, från webbexperter och affärsmän till artister och visionärer.

I år delades priserna ut för tolfte gången, i över hundra olika kategorier indelade i huvudkategorierna webbsajter, digital marknadsföring, webb-tv och mobilt. Vinnarna varierar från Nytimes.com till artisten och producenten ”will.i.am”.

Framförallt inom marknadsföringskategorin gick det mycket bra för Sverige. Webbyrån Farfar tog hem två priser, medan Starring och Daddy Identity Department tog hem ett pris vardera.

De vinnande bidragen var följande:

> Farfar vann i kategorin Online Guerilla Marketing med Diesel-kampanjen Heidies.

> Farfar vann i kategorin Rich Media Advertising: Promotional med Nokia-kampanjen Great Pockets.

> Starring vann i kategorin Insurance med Trygg Hansa-kampanjen Your Own World.

> Daddy Id vann i kategorin Tourism med sin kampanjsida för Furuviksparken.