Resesajten ska lanseras på den indiska marknaden i år, men exakt datum är inte bestämt. Grundaren Stephan Ekbergh tycker att Indien är ett av de mest intressanta ställena i världen just nu, men lanseringen har skjutits upp.
– När vi skulle dra igång märkte vi att Indien hade potential att stjälpa hela vårt företag om vi gjorde det fel. Lokaler i attraktiva lägen i Bombay och Delhi är fruktansvärt dyra. Du kan få tag i lokal arbetskraft otroligt billigt, men kvalificerad personal är lika dyrt som någon annanstans och kostnadsbilden ökar varje år, säger Stephan Ekbergh.
På den indiska resemarknaden har antalet aktörer snabbt vuxit till omkring dussinet. Flygpriserna är låga eftersom ett stort antal lågprisbolag startats de senaste åren. Dessutom har många resesajter fått riskkapital, vilket gör kampen om marknadsandelar hård.
– Det är det första landet i världen där man säljer biljetter med förlust – och det har inte vi råd att slåss med. Alla våra konkurrenter i Indien hoppas på en börsnotering eller att Expedia ska köpa upp dem. Den indiska marknaden är lite crazy på det sättet, säger Stephan Ekbergh.
Därför avvaktar Travelstart med sin lansering, men är aktiva i Indien genom teknikbolaget Travellabs som säljer den bakomliggande söktekniken.
– Det ger oss en möjlighet att gå in i Indien på ett lite annat sätt, istället för att slåss med lågmarginalprodukter på resemarknaden.
För trots att marknaden är besvärlig anser han att en närvaro i landet är nödvändig.
– Den indiska marknaden är inne i en otrolig boom. Från att man tidigare flyttat till USA för att jobba kommer indier nu hem för att vara med och bygga upp det nya. Folk utifrån förstår inte riktigt vilken skattkammare det är i form av potential.
Utöver den inhemska marknaden anser Stephan Ekbergh att kompetenstillgången är en stark drivkraft för svenska företag att finnas på plats i Indien.
– Jag tror att Indien kommer att bli en kornbod för att hitta kvalificerat folk.
Bland svenska företag är det främst infrastrukturbyggare som Ericsson som förstått potentialen i Indien än så länge. Bengt Johansson är chef för svenska Exportrådet i it-huvudstaden Bangalore och har snart fyra års erfarenhet från Indien.
– Samma sak kommer att hända med internet här som redan har hänt med mobiltelefonin: att medelklassen börjar använda det, och där finns stora volymer. Det är idag främst intressant för svenska företag som kan leverera till indiska internetoperatörer, säger Bengt Johansson.
Marknaden i övrigt bedömer han med svenska mått som lite omogen.
– På företagssidan kommunicerar man exempelvis mer per mobiltelefon och fax än via mejl, säger Bengt Johansson.
Innebär då det omogna marknadsläget att man bör vänta med att investera i den indiska marknaden? För teknikbolag som levererar till operatörer är det inte läge att vänta, utbyggnaden pågår för fullt enligt Bengt Johansson.
– Men när det gäller att satsa på internetmarknaden här får vi idag väldigt lite förfrågningar, säger han.
Travelstarts modiga planer på Indienlansering står dock kvar, även om Stephan Ekbergh inte kan ge något rakt svar på lanseringsdatum utan bara svarar ”troligtvis i år”.
– Det är ett myller i Indien nu. Vi vill att dammet ska lägga sig först, säger vd Stephan Ekbergh.