– Vi tyckte att det var något som saknades på den svenska marknaden. Vi är själva formgivare och tycker att det ska vara lättare att testa en produkt på marknaden för att se om det finns behov och intresse.

Nu har ni varit igång en vecka, hur går det?
– Bra, vi har bra med trafik och försäljningen har kommit igång. Vi hade 32 säljare på sajten när vi startade förra onsdagen, nu har vi 46 stycken och sammanlagt 500 produkter ute. Vi har en stor geografisk spridning med säljare från hela landet.

Hur kom ni på idén?

– Jag och Anna fick kontakt via hennes blogg och började prata i höstas om hur svårt det är att nå ut till marknaden när man producerar kreativa varor i mindre mängder. Vi har hämtat inspiration från den amerikanska sajten Etsy.com och vi tyckte att det behövdes en svensk motsvarighet. En av våra förhoppningar är att det här ska stimulera fler formgivare att våga ta steget och försöka leva på sina produkter. Tanken är att det ska vara lätt att hitta allt från spännande inredningsprodukter till smycken som ingen annan har.

Hur fungerar Signerat.se?
– Vi jobbar med att driva trafik till sajten och att lyfta våra säljare. Mycket av modellen bygger på volym, för det tjänar vi alla på. Det är också ett incitament för formgivare att testa för det kostar inte dem så mycket om de inte säljer något. Vi tar en administrationsavgift, men det innebär inga begränsningar och man kan ha hur många produkter man vill ute.

– Vi skyddar både säljare och köpare genom att man handlar med betalkort direkt vid beställningen och vi ger inga pengar till säljarna innan de har levererat.

Ska ni leva på det här?

– I dagsläget passar vi in det parallellt med våra ordinarie uppdrag, men förhoppningsvis tar det fart så vi kan jobba med det med heltid. För att dra igång sajten har vi fått ekonomiskt stöd från ALMI Stockholm inom ett projekt för att öka kvinnors företagande i Sverige.

Hur ska ni marknadsföra sajten?
– Vi kommer att jobba med bloggar och PR för att få ut produkterna och berätta om säljarna. Vi kommer inte att jobba med traditionell annonsering i nuläget, vi tror mer på kraften i att vara ute på nätet och mun-till-mun.