Skulle du låna ut din mobiltelefon för en dag?

Vad är det första du gör när bion är slut?

Vad tar du fram när du blir lämnad ensam vid cafébordet?

Svaren på dessa retoriska frågor visar enligt svenska mobilbyrån Mobiento hur mobilen förändrat vårt beteende de senaste tio åren.

Ändå är det fortfarande förhållandevis få som insett potentialen i mobil marknadsföring, enligt Per Holmkvist, vd för den mobila marknadsföringsbyrån Mobiento.
– Idag är det sällan vi för en kunds räkning skickar ut ett sms som säger ”Gå in på vår webbsajt”. Istället lägger vi in en länk till en mobilsajt. Det är i mobilen relationen finns och det är den man vill åt.

Mobientos uppdrag handlar ofta om rådgivning kring hur kundernas varumärken ska ”jobba mobilt”. Per Holmkvist menar att mobilen är ett sätt att förlänga varumärkesupplevelsen dygnet runt, och ser webbsajten som ”din supermarket” medan mobilsajten är ditt närköp runt hörnet:
– I en stormarknad kan du själv välja hur du rör sig, och du har massor av alternativ när du ska köpa schampo. I en 7-eleven-butik finns bara de viktigaste produkterna, presenterade i rätt ordning från entré till kassa. Det finns kanske bara en schamposort, som du köper för att du behöver schampo just då. Alternativ är inte viktigt.

Andelen klick, så kallad clickrate, är mycket högre i mobilannons än på en banner på en webbsajt, enligt Per Holmkvist.
– Det beror delvis säkert på nyhetens behag, men också på att en mobilbrowser läses uppifrån och ner på ett helt annat sätt än när du surfar med en stor skärm.

En annan förklaring är att det inte finns några ”spamtelefonnummer” på motsvarande sätt som många har en ”seriös” e-postadress i sitt jobb och en hotmail-adress som används för nöjesrelaterade nyhetsbrev, kundklubbar, communities och dylikt.

En annan internationellt prisbelönt svensk mobilbyrå är Didmo. Didmos koncept är att gratis distribuera mobila applikationer, framförallt spel, med reklambudskap i fullskärm före spelet startar. Gorgen Abrami på Didmo menar att mobilkonsumenter är mer benägna att handla annonserade produkter än vad ”traditionella” internetanvändare är.
– Med mobil reklam hjälper vi verkligen företagen att nå kunderna, och kunderna att hitta företagen. Skillnaden mot banners på nätet är att mobilanvändaren är mottaglig för budskapet. Reklamen uppfattas inte som störande på samma sätt, eftersom man får ut något av situationen, säger Gorgen Abrami.

Dessutom vet annonsören i regel väldigt mycket om mottagaren vid mobil annonsering, vilket gör det förhållandevis lätt att mäta och följa upp olika kampanjer. Men som annonsör gäller det att inte passera gränsen mellan personligt och privat, varnar Per Holmkvist.
– Kundens integritet är nummer ett. I och med att mobilen är så personlig så måste man ställa sig frågan hur många meddelande som är ”okej” att skicka i månaden. Överskrider man den gränsen får reklamen motsatt effekt, avslutar Per Holmkvist.