Nystartade En-krona.se har som affärsidé att bjuda bort produkter långt under marknadsvärde och istället tjäna pengar på de enskilda buden. Bakom sajten står Pontus Appel och företaget Ponium.

– Vi var lite nervösa över vad Lotteriinspektionen skulle säga. Men vi fick ett godkännande innan vi lanserade, säger Pontus Appel.

Det var i mars 2006 som Lotteriinspektionen beslutade att så kallade lägsta budet-auktioner, där det lägsta unika budet vinner, snarare är att betrakta som lotterier och därför kräver speciellt tillstånd enligt svensk lag. Resultatet blev att flera sådana sajter lades ner, medan andra flyttade utomlands.

På de nya sajterna, som En-krona.se, föreligger inte samma slumpfaktor eftersom användarna inte själva väljer vilket bud de vill lägga. Höjningen är alltid en krona och det högsta budet redovisas öppet på sajten. Affärsidén är mer lik traditionella auktioner än lägsta budet-sajterna.

– Högsta budet vinner ju faktiskt i dessa fall och därför har vi beslutat att det inte rör sig om lotterier, säger Johan Röhr på Lotteriinspektionen.

Det som skiljer En-krona.se från en traditionell auktion är att det kostar 4–5 kronor att höja budet med en krona. Pontus Appel förklarar varför företaget valt just dessa marginaler.

– Det finns sajter då man betalar upp till 20 kronor för att höja budet med bara ett öre. Då låter man folk göra av med mycket pengar på bud utan att priset ändras särskilt mycket.

Affärsidén fick Pontus Appel från Tyskland där det finns flera liknande sajter. Vissa auktionerar ut flera hundra varor dagligen och gör stora vinster.

Pontus Appel har än så länge bara ett fåtal konkurrenter på den svenska marknaden, som Bidleaders.se och Hitbid.se, men han tror att fler alternativ kommer att dyka upp.

– Det har visat sig vara en affärsidé som fungerar. Sådana brukar få kopior, säger han.