På en liten annons i ett digitalt nyhetsbrev om it satsade de alla sina sparpengar. Året var 1996 och det var premiär för bröderna Svenssons första egenbyggda e-handelssystem. 19-årige Tim Svensson satt hemma hos mamma vid köksbordet i Trosa omgiven av telefon, dator och fax. Laddad för att ta emot alla de nya beställningarna på e-butiker som förväntades komma in. På övervåningen satt lillebror Tom svettig framför datorn och försökte lösa de sista buggarna i systemet.

– Jag sprang upp och ner för trappan och skällde på Tom, som bara var 14 år, och sa åt honom att skynda sig att hinna klart allt. Vi hade ju satsat allt vi hade sparat, säger Tim Svensson.

Idag vet de att det krävs mer än en annons i ett litet nyhetsbrev för att lyckas med en affärsidé. Trots att det faktiskt trillade in ett par beställningar den där dagen. Genom hårt arbete har bröderna Tim och Tom Svensson nått framgång med en idé som kläcktes hos dem som unga pojkar utan någon egentlig kunskap om e-handel.

Men grunden för att lyckas fanns uppenbarligen där: Tims förmåga att driva och utveckla företaget framåt och Toms tekniska kunskap för att bygga systemlösningar och göra verklighet av idéerna.

Idag driver de den etablerade systemleverantören E-butik i Södertälje och har över 1 200 kunder och 10 anställda. Tim är vd och Tom är utvecklingschef.

– Vilja och driv, svarar de på frågan om hur de nått hit.

– Och en stor skatteskuld som jagade oss i hälarna, tillägger de med ett skratt.

Den typiska kunden för E-butik är ett mindre företag där e-handeln utgör den största delen av försäljningen. De flesta av E-butiks handlare har bara e-handel som försäljningskanal och alltså ingen fysisk butik. Det gäller till exempel Vitaminvaruhuset.se, Nyttobox och Cykelnetto.com.

Trots att man främst vänder sig till småföretagare finns även större kunder som Tekniska museet, Hemmets Journal och Fonus, och företagen säljer allt mellan himmel och jord.

– Det är nästan enklare att säga vad våra kunder inte säljer, säger Tim Svensson. Vår målgrupp har breddats något i takt med att även större företag ser att de kan använda butiken på ett bra sätt. Vi går även mer mot fysiska butiker som använder nätet som en extra försäljningskanal.

Allt började när storebror Tim (eller slavdrivaren som Tom kallar honom) såg potentialen hos sin lillebror. Tom kunde nämligen programmera och efterfrågan på hemsidor var stor under andra hälften av 1990-talet.

– Fram till 1998 var e-handeln begränsad till stora företag med mycket pengar, säger Tim Svensson. Men när vi hade gjort hemsidor ett tag tänkte jag att många små företag borde ha nytta av en egen e-butik.

Tom Svensson var den som kunde bygga. Och genom en steg för steg-guide på nätet insåg han hur enkelt det var att bygga ett system för e-handel. Trosa Antikvariat blev första kunden med en skräddarsydd nätbutik. Då byggdes butikerna för varje kund, medan man idag har samma grundsystem till alla.

– Jag började programmera på mellanstadiet och köpte alla datatidningar jag kom över, säger Tom Svensson. Men det var som att torrsimma, och då lånade en god vän ut 4 000 kronor så att jag och Tim kunde köpa vår första dator.

Ambitionerna när de startade E-butik 1998 sträckte sig till att kunna försörja sig på verksamheten, att ha ett ”litet trevligt företag” och bli kvitt skulder till skattmasen. Men ribban höjdes hela tiden.

– Vi hade en deal i början att så fort vi fick en ny kund skulle vi köpa varsin semla. Idag skulle det inte gå – det skulle innebära 100 semlor per månad, men det var en bra morot, säger Tom Svensson och skrattar.

E-butik har växt i en stigande kurva uppåt sedan starten. Målet är att fortsätta växa med 50 procent årligen. Och det som har krävts är bara en stark vilja och ett driv.

– Någon annan kunskap behövs inte. Vi hade inga förkunskaper innan vi startade – man lär sig under tiden genom att gå på några minor. Men man måste vara beredd att offra tid och vara uthållig. Många gånger undrade vi vad vi höll på med egentligen, säger Tim Svensson.

En hel sommar tillbringade bröderna i Tims lilla etta.
– Det var en jättevarm sommar och solen gassade mot fönstren så vi satt där vid varsin ände av skrivbordet i bara kallingar med neddragna persienner och programmerade.

Men att jobba så tätt med sin bror kan ha sina sidor.

– I början var det mycket tjat och utbrott, men vi hade ändå ett gemensamt mål, säger Tom Svensson. Jag sitter med den tekniska kunskapen, så jag har ju alltid ett ess i rockärmen om han blir för jobbig.

I slutet av det första verksamhetsåret 1998 kände de av en hårdnande konkurrens. Allt fler företag och nya aktörer ville slå sig in på e-handelsmarknaden. Men år 2000 kom it-kraschen och hälften av alla bolag försvann.

– Vi hade inget riskkapital utan var självfinansierande, så vi kände aldrig av kraschen på det sättet. Dessutom har vi alltid haft många mindre kunder, fler ben att stå på, säger Tim Svensson.

Men åren efter kraschen var det svårare att få företagen att vilja satsa på e-handeln eftersom den fick symbolisera den så kallade dotcom-döden.

– Man tror att saker och ting ska gå snabbare än de gör. Att människors attityder till e-handel skulle förändras betydligt snabbare än vad som skett. Det har ju tagit nästan tio år för e-handeln att få all den acceptans den har idag, säger Tim Svensson.

En acceptans som samtidigt har fört med sig konkurrens.

– Visst har vi en del konkurrenter, men det gör också att vi måste förbättra oss hela tiden. Så det är i grunden något positivt.

Att ständigt vidareutveckla e-handelssystemet är en stor utmaning och kräver mer och mer resurser.

– Eftersom det är så enkelt att starta e-handel idag innebär det också att vissa som startar har mycket begränsad kunskap om att driva en e-butik. Och här finns en stor utmaning för oss att få dem att lyckas, säger Tim Svensson.

De ser som sin uppgift att avdramatisera och förenkla starten av e-handel för små kunder. Och att visa att mycket av den kunskap och erfarenhet många har från traditionell handel är applicerbar även på nätet.

Bröderna Svensson har alltid trott på det enkla och lite småländska. De har aldrig prioriterat att sitta i dyra lokaler vid Stureplan, utan är nöjda med kontoret i Södertälje. Men att jämföra sig med flashiga företags-vd:ar från Stureplan är inget som ger dem komplex.

– Det viktigaste är att ha fokus på vad man har gjort – inte på det man säger att man ska göra. Titta på det man själv och andra lyckats med istället för vad alla snackar om. Våra kunder är små företag – vi ska inte vara flashiga.

Men visst har de skäl att slå sig för bröstet. Sedan 2004 är de störst, i bemärkelsen ”flest kunder på marknaden”, och det är de stolta över.

– Det är ju det som driver oss, att vi är Sveriges främsta leverantör av e-handelssystem. Sen är det ju roligt att se hur långt man kan ta företaget också, säger Tim Svensson.

Fakta

På vår specialsida om e-handel hittar du massor av e-handelsrelaterade artiklar.