Sedan starten i höstas har Videoplaza utvecklat en dedikerad
annonslösning för webb-tv. Kanal 5 var en tidig kund och den här sommaren ska ytterligare två "betydande svenska mediebolag" ha valt Videoplaza.

Nu och nu står det klart att bolaget fått in 420 000 euro (cirka 3,9 miljober kronor) i riskkapital för vidare satsningar. Bakom investeringen står riskkapitalbolaget Creandum och affärsänglarna Henrik Torstensson, med bakgrund i Stardoll, och Magnus Hultman, med bakgrund i Omniture.

– Bara sedan förra året har webb-tv-tittandet ökat med 115 procent i Sverige och marknaden står inför en fortsatt dramatisk tillväxt. Vi tror att teamet bakom Videoplaza har den glöd och förmåga att attrahera duktigt folk som krävs för att nå betydande framgångar även utanför Sverige. En tidig investering av detta slag är därför helt logisk för oss, säger Fredrik Cassel på Creandum.

– Med investerarnas stöd kan vi nu ytterligare höja ambitionsnivån och bygga både en produkt och en organisation som klarar trycket av internationell expansion, säger säger Sorosh Tavakoli, vd på Videoplaza.

Alfred Ruth (tidigare redaktör på Internetworld) är en av medgrundarna och produktchef på Videoplaza. Han vill i nuläget inte säga vilka länder som är aktuella för bolagets internationella satsningar, men medger att Storbrittannien ligger bra till.
– Det är en mycket större och mer mogen marknad än den svenska. Vi har Sorosh Tavakoli på plats i London redan i sommar, säger han till Internetworld.